Zlatni Aleksandar Izraelskom Filmu

„Zlatni Aleksandar" izraelskom filmu
NA 50. SOLUNSKOM FESTIVALU
Žiri pod predsedničkim autoritetom slavnog grčkog reditelja Tea Angelopulosa, u čijem je radu predano učestvovala i naša glumica Mirjana Karanović, odlučio je da nagrada „Zlatni Aleksandar" za najbolji film pripadne mladim izraelskim autorima Skandaru Koptiju i Jaronu Šaniju za angažovano filmsko delo humanih poruka „Ajami". Pobedničkom filmu pripala je i vredna novčana nagrada od 40.000 evra, što je još jedna potvrda važnosti učestvovanja u glavnom takmičarskom programu Solunskog festivala, namenjenom pre svega mladim filmskim stvaraocima i debitantskom filmu.
Nagradu „Srebrni Aleksandar" i 25.000 evra osvojio je rumunski reditelj Kalin Necer za film „Medalja časti", jedan od tipičnih primera takozvanog novog ru-munskog talasa. Filmovima „Ajami" i „Medalja časti", ravnopravno je pripala i nagrada za najbolji scenario, dok je rumunski film osvojio i nagradu Međunarodnog žirija kritike i nagradu za najbolju mušku ulogu. Kao prava poslastica za grčku ali i internacionalnu publiku, pokazala se retrospektiva dela Gorana Paskaljevića i premijerno prikazivanje njegovog filma „Medeni mesec" koji je osvojio nagradu publike. Na projekcijama svih Paskaljevićevih filmova bilo je dupke puno, sedelo se po stepeništu i stajalo u dvorani, a s obzirom na to da je cena ulaznice bila sedam evra, jasno je kao dan da je Solunski festival na Paskaljevićevim filmovima izvrsno i zaradio. Međutim, ono što se pokazalo kao najvažnije jeste činjenica da su svi njegovi filmovi izdržali proveru vremena i pokazali se kao sveži i veoma prijemčivi i publici jedne sasvim nove, moderne generacije.
Među filmskim biserima na 50. Solunskom festivalu našli su se i srpski amaterski, alternativni i avangardni filmovi rađeni u periodu od šezdesetih do sredine osamdesetih godina prošlog veka, u okrilju Akademskog filmskog centra Doma kulture Studentski grad (autori Miodrag Milošević, Zoran Saveski i organizator Milan Milosavljević, bili su gosti Soluna). Publika
programa „Neistražena Srbija: Avangarda kino klubova" mogla je da vidi dela: Vojislava Kokana Rakonjca, Dragoslava Lazića, Save Trifkovića, Tomislava Gotovca, Vjekoslava Nakića, Milenka Jovanovića, Nikole Đurića, Miodraga Miloševića, Radoslava Vladića, Zorana Saveskog, Slobodana Mičića, Bojana Jovanovića, Miroslava-Bate Petrovića i Julijane Terek. U okviru Eksperimentalnog foruma i programa „Zaljubljeni-zaluđeni", viđena su i dela Ljubomira Šimunića nastala sedamdesetih godina.
Posebno je zanimljivo što za veoma sadržajan, ozbiljno, stručno i kvalitetno pripremljen nastup srpskih filmova na ovako važnom i velikom festivalu kakav je solunski, treba da zahvalimo Grcima (Dimitrisu Kerkinosu i Vasiliju Burikasu).
Iz teksta Dubravke Lakić, Politiku