Zivot Umetnost Knjizevnost Ana Somlo

ŽIVOT, – UMETNOST, KNJIŽEVNOST

Pokrenuli smo “Nekad i sad” sa optimizmom da će reči podnaslova – književnost, umetnost, život – biti osnovni sadržaj kome ćemo posvetiti prostor u listu. Međutim, život ipak čini politika i ignorisati ono što se u toj oblasti dogadja, znači ne razumeti svet u kome živimo. Tomi Lapid toga se seća i posle svoje smrti, što možete pročitati u trećem nas-tavku njegove priče.
Na osmoj Međunarodnoj konferenciji u Dubrov-niku “Socijalna i kulturna istorija Jevreja na istočnoj obali Jadranskog mora”, o čemu nam piše Melita Švob, učestvovalo je 35 istraživača jevrejske kulture, sa temom “Magija i medicina”, što je dokaz da i nadalje naučnici iz Engleske, Francuske, Italije, Španije, Portugala, Turske, Hrvatske i Srbije zajedno razmatraju rezultate svojih istraživanja.
Ali, da sem naučnih i stručnih istraživanja mogu da se pročitaju i natpisi: “Neka svi Jevreji i Jevrejke napuste naše kraljevstvo i neka im se nikada ne dozvoli povratak” – saznajemo od Sofije Živković iz putopisa ovog leta po Španiji, koji je napisala za “Nekad i sad”. Da se “Dani jevrejske kulture” danas održavaju ne samo u 27 evropskih zemalja već i u Srbiji, pročitajte u tekstu Milice Tomić.
Novinar Raul Tajtelbaum prisustvovao je manifestaciji povodom godišnjice oslobodjenja logora Bergen Belzen i on smatra da bi “Zaborav Holokausta bio izdaja prošlosti.” Da se dogadjaji iz Drugog svetskog rata ne zaboravljaju može se pročitati i u tekstu “Sećanje na Buhenvald” kojim je književ-nik Ivan Ivanji otvorio ovogodišnji Festival umet-nosti u Vajmaru. Donosimo i odlomak iz njegovog romana “Slova od kovanog gvožđa” koji u oktobru objavljuje beogradska izdavačka kuća “Stubovi kulture”. I još jedan prikaz romana, ovog puta Filip David piše o “neobičnoj, drugačijoj knjizi” Tatijane Cvejin, u čiji jednodimenzionalni svet (u literaturi), ulaze politika, istorija, pokazuje se naličje, druga, tamna strana života, gde svoje mesto zauzimaju strah, mržnja, ljudske izopačenosti. Dakle, ponovo su umetnost i politika nerazdvojni.
Prenosimo razgovor Miće Vujičića sa Davidom Albaharijem iz NIN-a o njegovom novom romanu - ]erka, takođe u izdanju "Stubova kulture"
Jusuf Hećimović nam je poslao svoj prevod pe-sama Jehude Amihaja, pa “Kada je u pitanju svijet” i druge pesme možete pročitati na 22. strani, zatim i “Masadu” – reinkarnaciju trenutka istorije – stihove Igora Šipića u kojima se sažimaju kultura i poezija sa politikom, tako da opet dolazimo do zaključka da se ovi pojmovi ne razdvajaju u umetnosti, mada se u životu međusobno uništavaju.
I ponovo dolazimo do večne teme, antisemitizma, ovog puta u Švedskoj, o čemu piše Ronald S. Loder, predsednik Svetskog jevrejskog kongresa.
Svakako, nismo mogli da mimoiđemo ni pregovore Benjamina Netanjahua sa Mahmudom Abasom u Vašingtonu, koji su u centru pažnje izraelske javnosti, mada tek na začetku.
Na narednim stranicama možete pročitati i druge vesti sa početka školske godine i prikaze novih knji-ga kao i o gasnim poljima Izraela u tekstu "Svet u kome živimo".
A gde se nalazi “perla, ogrlice Stvaranja” saznaćete iz "Geopisa" Maria Heinala.
Ana Šomlo

שנה טובה תשע"א

Nekad I Sad Godina 1 Broj 5 Septembar/Oktobar 2010