Visegrad

VIŠEGRAD – JEVREJSKO GROBLJE photos by jasna ćirić

TAJNE JEVREJSKOG GROBLJA U VIŠEGRADU

Piše Jasna Ćirić

ZABORAVLJENA LOTIKA

Grob Loti Celermajer, junakinje romana "Na Drini ćuprija" Ive Andrića, čami zapušten i oštećen na bregu iznad Višegrada

ZABORAVLJENA LOTI

IZ ISTORIJE JEVREJA U VIŠEGRADU

U potrazi za precima

Kamenčići sjećanja na Lotikinom grobu

Loti Celermajer - Jevrejsko Groblje

PORODICA CELERMAJER IZ VIŠEGRADA

Slikano oko 1916-17 ispred ašdžinice Jovana Topalovića u Dušću kraj Višegrada
Na slici je Jovan Topalović, konobar u hotelu „Zur Brucke“ ili “Lotikinom hotelu” u Višegradu, koji áje držao ái ašdžinicu u Dušću i bio veliki prijatelj Lotike Celermajer i njene porodice. Ta kuća ispred koje je napravljena slika i danas postoji u Dušću i tu žive potomci Topalovića.
Na slici su i Jovanova deca Zagorka i Zdravko Topalović.

Za stolom sede tri sestre Celermajer, pored čoveka sa šeširom za koga se ne zna koje, sedi s leva na desnoá Adela Celermajer /1861/62-??/ udata Šperling, Lotika Celermajer /1860-1938/ udova Apfelmajera, čuvena vlasnica Hotela „Zur Brucke“, do nje je njen zet Abraham Avram Ciler /1859-1935/ takođe vlasnik „Zur Brucke“, á, zatim njegova žena i Lotikina sestra Debora Celermajer udata Ciler /1871-1933/ i sedi dadilja porodice Celermajer.
U drugom redu stoje s leva na desno austrougarski oficir , Helena Ciler kći Avrama i Debore Ciler, sa fesom je tadašnji gradonačelnik Višegrada, Serafina – Ina Ciler udata Maras, druga kći Avrama i Debore Ciler, austrougarski oficir, Mina Ciler, treća kći Avrama i Debore Ciler, koja je umrla veoma mlada, austrougarski vojnik.
Slika dobijena uz pomoć Bukice Romano iz Višegrada i Zore Topalović, supruge Zdravka Topalovića iz Dušća kraj Višegrada, čijom ljubaznošću sam dobila ovu fotografiju jula meseca 2009. Godine i napravila kopiju, a uz pomoć potomaka porodice Celermajer i moje lično angažovanje, uspela da prepoznam i saznam ko je sve na slici.
Svi oni su bili istiniti junaci u Andrićevom romanu „Na Drini ćuprija” i njegovi prijatelji.

Duh porodice Celermajer ne napuštaVišegrad, uvek je nad njim i još uvek nisu izbledela sećanja na njih a i danas 150 godina od rođenja Lotike Celermajer, sigurna sam da svako pominjanje njenog imena u Višegradu uzburka duhove ovog grada i ljudi u njemu.
Tekst Jasna Ćirić

PORODICA CELERMAJER IZ TRAVNIKA - JASNA ĆIRIĆ

Subscription expired — please renew

Pro account upgrade has expired for this site and the site is now locked. If you are the master administrator for this site, please renew your subscription or delete your outstanding sites or stored files, so that your account fits in the free plan.