V G Zebald

Jasmina Vrbavac

V.G. Zebald

Austerlic

Nemačkog pisca Vinfreda Georga Zebalda, srpski čitaoci su imali prilike da upoznaju kada je pre dve godine bio preveden njegov roman Saturnovi prstenovi. lako vrhunsko, ovo delo je prošlo prilično nezapaženo. Možda se sada, kada je Paidea objavila njegov poslednji i najpoznatiji roman, Austerlic, u odličnom prevodu Spomenke Krajčević, ponovo ukazala prilika da ovaj pisac, koga je smrt sprečila da dobije Nobelovu nagradu, ipak izazove zasluženu pažnju.

Vinfrid Georg Zebald

Zebald se u svoja četiri romana, koja bi se pre mogla okarakterisati kao medjužanrovska prozna dela, izdvojio osobenim pristupom književnosti. Me-šavina dnevničkih zapisa, putopisa, eseja, ličnih impresija koje obavezno prate i fotografije kao integralni deo rukopisa, prepoznatljivi su stil Zebalda kao pisca koji drži do stilske perfekcije rečeničnog sklopa u funkciji dubinske analize vibrantno osetljivih psiholoških stanja izazvanih bilo istorijskim, bilo prironim pojavama.

Austerlic je roman koji započinje tipičnim Zebal-dovskim motivom putovanja - lutanja kao posrednika ka snažnijoj priči o posledicama nacizma i Holokausta. Na svojim putovanjima pisac upoznaje izvesnog Žaka Austerlica koji mu potom pripoveda svoju životnu priču. Čudnog prezimena koje podseća na čuvenu Napoleonovu bitku, a zapravo je ime mesta gde se u Češkoj bitka odigrala, glavni junak mukotrpno odgoneta svoje poreklo od trenutka kada saznaje da njegova zemlja nije Engleska. Zebald dve trećine romana luta kroz predele nemoći da se prvo bitni Austerlicov identitet otkrije i potraga za njim započne. Potom sledi spoznaja o češkom poreklu, roditeljima stradalim u Holokaustu i o tome da je on jedini preživeo kada ga je majka ubacila u poslednji transport dece za Englesku gde ga usvajaju i potiru svaki trag njegovih sećanja, prošlosti, nacionalnosti, jezika. Nervna napetost i duboka emotivna paralisa-nost koja junaka prati od najranijeg detinjstva, napokon osvešćena dovodi i do konačnog nervnog sloma Austerlica. Paralele koje se mogu povući sa biografijom samog Zebalda, kao nekoga koga progoni nasledjeni grehovi nacizma, apatrida u Engleskoj, čoveka koji se i sam u jednom periodu života oporavljao od nervnog sloma, nameću se ali ne moraju biti presudne za čitaoca. Sam kraj romana je i kruna Zebaldove veštine da asocijativno poveže sve započete teme u višeslojnu metaforu imena Austerlic, koje se vezuje u isto vreme za najveću francusku vojnu pobedu ikada i najveći moralni poraz francuske nacije. Zebald nam, naime, otkriva manje poznatu činjenicu da je ime Pariske stanice Austerlic povezano sa masovnom deportacijom Jevreja u logore tokom Drugog svetskog rata. Zebald će svoga junaka, Austerlica, dovesti na istoimenu stanicu, gde svaka dalja potraga za roditeljima prestaje i gde će ovaj biti još jedino u mogućnosti da očajnički traga za seća-njima na dan kada je njegov otac 1942. sa toga mesta krenuo put logora.

Zebaldova biografija, sina visokog oficira Trećeg Rajha i apatrida, koji je bežeći pred sopstvenim poreklom čitav život proveo kao profesor u Engleskoj, doživevši u jedom periodu života i nervnitivanja istorije ali i sebe i sopstvenih emocionalnih lomova. Opterećen svojevrsnom apatritskom pozicijom pisca koji stvara na nemačkom ali živi i radi u Engleskoj, kao i težinom porodičnog nasledstva sina naciste, Zebal-dovo delo, često je osenčeno melanholijom, istorijskim pesimizmom, naglašenom etičnošću.

Zahvaljujući višedimenzionalnoj metafori Austerlica čiji se slojevi kroz maestralno stilizovan narativ, tek pažljivim čitanjem postupno otkrivaju kao koloplet istorijskih pobeda i posrnuća, neraskidivo upretenih u ljudska stradanja, roman Austerlic, je više nego ijedno Zebaldovo delo premrežen brojnim etičkim dilemama, i nema sumnje da u tom smislu predstavlja krunu Zebaldovog stvaralaštva u celini. RTS Emisija Vavilon

Lamed
List za radoznale
Redakcija: Ivan Ninić i Ana Šomlo
Adresa: Shlomo Hamelech 6/21
42268 Netanya, Israel
Telefon: +972 9 882 61 14
e-mail: li.ten.noisivten|cinin#li.ten.noisivten|cinin