Usijano Tlo Hamastana

Ivan Ninić

Izolovani Pojas Gaze u sve težoj situaciji

USIJANO TLO HAMASTANA

Rascep u palestinskim redovima doveo je do podele vlasti na njihovim teritorijama, pa je Zapadna obala pod upravom Fataha, a Pojasom Gaze vlada Hamas.

Izrael i svetska zajednica nastoje da Fatahu daju međunarodni legitimitet. Pomažu ga finansijski i politički. Pojas Gaze je sve izolovaniji. Da nema pomoći od Irana, hamasovska vladavina bi kolapsirala. I izraelske vlasti pružaju povremeno humanitarnu pomoć stanovnicima Gaze, ali ako se nešto značajnije ne preduzme, milion i po stanovnika u tom mediteranskom gradu pretrpeće katastrofu neslućenih razmera.

B’tselem - Izraelski informativni centar za ljudska prava na okupiranim teritorijama iz Jerusalima, objavio je podlistak u dnevnim novinama Haarec o humanitarnoj situaciji u Pojasu Gaze pod kontrolom Hamasa, organizacije koja ne priznaje postojanje Izraela.

U avgustu 2005, nakon što su jevrejski naseljenici napustili Gazu, izraelska vojska se potpuno povukla sa tog prostora. Mnogi u Izraelu su se nadali da bi odvajanje Izraelaca od Palestinaca moglo da dovede do boljeg odnosa dva naroda. Od tada je bačeno 2800 kasam raketa i drugih ubitačnih projektila na izraelsku teritoriju, ubivši nekoliko stanovnika i ranivši više storina, naročito u predelu grada Sderot. Na te provokacije Izrael je odgovorio snažno i nedvosmisleno: poginulo je 668 Palestinaca u Gazi, od kojih 357 nisu bili uključeni u sukob protiv jevrejskog suseda. Istovremeno, u sukobu Fataha i Hamasa poginulo je 357 Palestinaca i rezultiralo preuzimanjem vlasti Hamasa na celoj toj teritoriji. Izraelske vlasti su izjavile da je okupacija Pojasa Gaze završena i da ne odgovaraju za ono što se tamo događa.

Međutim, Izrael još uvek kontroliše ključne aspekte života u Gazi radi zaštite sopstvene sigurnosti. Mnoge humanitarne agencije su tamo aktivne, ali njihova pomoć samo povećava zavisnost tamošnjeg stanovništva od sveta, stvarajući prividno bolju situcijiu.

Cahal kontroliše nebo nad Gazom mlaznjacima i helikopterima. “Kada palestinsko dete nacrta nebo, na njemu je uvek neki helikopter” kaže Avi Dihter, nekadašnji šef službe bezbedosti Izraela.

Na morskoj obali nema pregradnih zidova, ali se Palestinci ne usuđuju da uđu u more bez dozvole vojnih vlasti. Obala je bogata ribom, ali za ribolov je potrebno odobrenje. Riba, nekada osnovna hrana stanovnika, danas je luksuz.

Aerodrom Gaze, kao ni luka, ne rade. Granični prelaz Rafah, prema Egiptu, jedina je veza sa svetom. Tu granicu je trebalo da čuvaju egipatske granične snage i posmatrači iz Evrope. Međutim, do nedavna je Hamas kontrolisao prelaz i puštao koga je hteo preko granice, pa su Izraelci ponovo preuzeli kontrolu u Rafahu.

Izrael je obećao slobodan, mada kontrolisan, transfer između Gaze i Zapadne obale, ali kako su se odnosi između Fataha i Hamasa zaoštrili, prelaz iz jedne u drugu oblast praktično je nemoguć. I nadalje se kontroliše registar palestinske populacije, što znači da Izrael proverava ko je Palestinac, a ko stranac - stanovnik neke druge arapske zemlje. Takođe, ima uvid u kompletnu dokumentaciju o mestu boravka pojedinaca na okupiranim teritorijama, ranijim i sadašnjim, i tačno zna ko je prijavljen u Gazi, a ko na Zapadnoj obali.

Stranci u braku sa stanovnicima Gaze imali su do sada pravo privremenog boravka. Kada istekne dozvola, pitanje je da li će moći da produže boravak i ko treba da im da takvo odobrenje. Ljudi se osećaju kao u mišolovci. Ako iziđu iz Gaze, pitanje je da li će moći da se vrate svojoj porodici, jer nemaju tamošnju ličnu kartu.

Prelaz Karni služi za komercijalne potrebe u Pojasu Gaze. U potpunosti je pod kontrolom Izraela. Ekonomija Gaze zavisi od rada tog prelaza. Sirovina stiže iz Izraela, a gotovi proizvodi, obrađeni u fabrikama i drugim pogonima Pojasa, prodaju se na izraelskom tržištu. Dok je Gaza bila pod okupacijom to je funkcionisalo. Otkada se izraelska vojska povukla i Hamas preuzeo vlast, prelaz Karni je manje više stalno zatvoren i može da se koristi samo u nekim izuzetnim humanitarnim slučajevima. Umesto da dnevno prelazi 400 kamiona sa robom u Izrael, za prvih pet meseci 2007. ulazi tokom dana oko 42 šlepera. Od juna Karni prelaz je zatvoren.

Javna služba u Pojasu Gaze je u katastrofalnom stanju. Palestinske vlasti ne mogu da obezbede plate svojim službenicima, od bezbedonosnih do medicinskih, jer pola budžeta palestinskih vlasti je u rukama Izraela koji im ne prebacuje priliv od poreskih i carinskih dažbina. Doduše, otkad je obnovljen dijalog Izraela i palestinskih vlasti na Zapadnoj obali, znatne sume se prebacuju Fatahu, ali ne i Gazi pod kontrolom Hamasa. Izrael to radi iz bezbednosnih razloga, ali ako vlasti u tom gradu zato ne mogu da obezbede efikasnu medicinsku službu za milion i po stanovnika, onda to postaje izraelski problem.

Kada je u junu prošle godine pogođena jedina električna centrala u Gazi, pola Pojasa je ostao u mraku.

Dok ovo pišem, 21. avgusta, radio javlja da su Palestinci opet gađali Sderot, kao odgovor na ubistvo šest ekstremista od strane Izraela prethodnog dana, koje je, opet, bio odgovor na prethodno raketiranje izraelske teritorije.

Ova situacija izaziva gnev i onih stanovnika koji su i posle višedecenijske okupacije ostali na stanovištu da sa Izraelom treba sarađivati. Mere izraelske države idu na ruku palestinskim ekstremistima koji tvrde da se sa Izraelom ne treba dogovarati, niti mu priznati postojanje. Iran koji sve više ima ambiciju da bude ne samo regionalna sila, već i moćnik svetskih razmera i arbirat u međunarodnim odnosima, sistematski doliva ulje na usijano tlo Hamastana.

DANAS, subota–nedelja, 25–26. avgust 2007.