Urbah Lea

U Varšavi je preminula 15. marta 2006, u 98. godini života, Lea (Tea) Urbah, kćerka sarajevskog nadrabina dra Hinka Urbaha.
Rodila se u Tuzli 1908. godine, gde je dr Urbah počeo svoju karijeru još u doba Austro-ugarske monarhije. Nakon ujedinjenja Jugoslavije, premešten je u Zemun 1909, a zatim u Sarajevo 1928. godine.
U vreme boravka u Zemunu, Lea je diplomirala u Beogradu i postala magistar germanistike. Tridesetih godina postavljena je za profesora nemačkog jezika u Smederevskoj Palanci, a 1934. u muškoj gimnaziji u Sarajevu.
Na letovanju na ostrvu Rabu 1935, upoznala je advokata iz Poljske, iliju Rubinowa, za koga se udala iste godine u gradu Wilno u Poljskoj. Paktom Ribentrop-Molotov Wilno je pripao SSSR-u. Lea je postavljena za profesora, a Ilija za sudiju.
U junu 1941. godine Nemci su prekršili pakt i Wilno pripojiti nacističkoj Litvi. Svi Jevreji su odvedeni u geto i logore, a medu prvima Lea i njen muž.
Lea je preživela rat zahvaljujući svojoj mladosti. Fabrika AEG za remont oružja u Rigi zaposlila ju je kao robovsku radnu snagu, gde je radila do kraja rata.
Po oslobodenju, ostala je u Poljskoj i radila kao profesor nemačkog jezika do 1967. godine, kada je izbio Šestodnevni rat u Izraelu. Tada ju je komunistička vlast optužili za "cionizam" i onemogućila da se dalje bavi profesurom.
Medutim, firma AEG dodelila joj je penziju za neplaćeni rad za vreme rata. Kasnije, Poljska država dodelila je Lei "Medalju borca za slobodu Poljske nakon komunizma" i odobrila joj zaposlenje kao profesoru nemačkog jezika na Visokoj školi za izvov.
U to vreme se Lea upisla u varšavski hram, predstavljaući se kao dete rabinske porodice Urbah. Pre smrti, ostavila je svoju imovinu hramu. Jedno leto je provela u Izraelu. Njen opsežni životopis registrovan je u Jad vašemu.
Brat Benjamin Benko Urbah