Secanje Na Proslost Rtnja Fotograf Djura

SEĆANJE NA PROŠLOST RTNJA FOTOGRAF DJURA

Izmedju dva svetska rata na rudniku Rtanj ziveli su i radili ljudi iz svih krajeva nase bivse zemlje Jugoslavije. Bilo je to slozno drustvo za primer tolerancije i saradnje.Svi su drzali do svoje religije koju su doneli sa sobom ali su znali da postuju i pravoslavnu veru zemlje u kojoj su nasli utociste od progona ili nemastine u svom kraju iz koga su dosli.Fotografije iz tog vremena su dokaz(-sece kolac gdin Minh sa pravoslavnim svestenikom,igraju kolo-Slovenci,Hrvati,Austrijanci,Madjari iz Vojvodine…

E to slozno drustvo bi palo u zaborav zauvek da nije bilo nezvanicnog amatera fotografa DJURE KOLOVRATARA koji je to sve sa velikim odusevljenjem belezio svojom kamerom.Voleo je da pravi umetnicke fotografije prelepe okolne prirode i belezio je svojim hobijem i skupove i proslave toga vremena.Ko je bio taj Djuro Kolovratar(prijatelj nase familije)ja ne znam ali bi po imenu rekla da je dosao sa familijom iz Hrvatske.
Posto je bio gibus(imao je grbu verovatno od neke povrede u detinjstvu) bio je veoma cenjena i vrlo interesantna i omiljena licnost u svakom drustvu .Ja sam kao dete rodjeno 1940 zahvaljujuci njemu imala jako mnogo fotografija -svaki moj pokret,grimasu ili prvi korak on je zabelezio kamerom sto je bila retkost da danas neko ima toliko detalja iz ranog detinjstva.Dosta kasno ozenio je jednu siromasnu devojku Bozicu sa rudnika(prilazem fotografiju vencanja).Poslednji put sam imala susret sa njim 1958 godine u Boru kada me je odveo na brdo iznad grada i na borsko jezero i napravio desetak umetnickih fotografija u prirodi.Znam da je u to vreme ziveo sa suprugom u Boru i uskoro posle toga smo culi da je preminuo.Da li je imao naslednike ne znam- ali da je vredelo da postoji-znam jer rat je odneo mnoga secanja na te dane ali njegove fotografije su zabelezile zauvek jedno vreme koje zahvaljujuci njemu nece biti nikada zaboravljeno.

SEĆANJA NA PROŠLOST RTNJA

PORODICA MINH NA RTNJU (1902-1941)

Za rubriku"KORENI"- Ljiljana Stanikić

FOTOGRAFIJE - RTANJ, LJUDI