Secanje Na Jednog Jevrejina

Sećanje na jednog Jevrejina
Dr Motehes je bio jedna od najmarkantnijih ličnosti među lekarima
Institut za savremenu istoriju nedavno je objavio knjigu „Jevreji u Srbiji 1918-1941" mladog istraživača Nebojše Popovića.
Čitajući Informaciju o ovoj knjizi („Politika", 22. 6) prisetio sam se i onih Jevreja koji se nisu bavili samo trgovinom i bankarstvom, pre svih jevrejske porodice lekara dr Motehesa iz Zaječara. Između osamnaestih i kobnih četrdesetih godina ime ovog lekara izgovarano je u Timočkoj krajini sa poštovanjem.
Znano je, i do danas ostalo u pamćenju generacija, ime tog požrtvovanog jevrejskog, dostojanstvenog gospodina i humanog čoveka koji je vrlo često, u sred noći, i leti i zimi, pešice zalazio i u blatnjave, periferne sokake ovog grada, i među Rome (ondašnje Cigane), da pruži hitnu medicinsku pomoć pojedincima zatečenim bolovima. Znali su to svi Zaječarci, i timočki Krajinci, ali i oni koji mu nisu bili pacijenti, i na ulici ga pozdravljali, a on im otpozdravljao naklonom i skidanjem šešira!…
Školske 1940/41, po maturiranju, sin dr Motehesa Đorđe, našao se u Beogradu radi upisa na Arhitektonski fakultet. Ali, desilo se što se desilo. Odbili su da ga kao Jevrejina, upišu na Fakultet! Obistinile su se zlokobne procene da će antisemitizam tih vremena učiniti svoje!
Upad Nemaca u Srbiju iz Bugarske, aprila 1941, pokrenuo je mnoge porodice u zbeg. Osećajući neposrednu opasnost, četvoročlana porodica, sa tek izbeglom mladom rođakom Jevrejkom iz Nemačke, povukla se prema Paraćinu. U haosu rata, ubrzo im se izgubio svaki fizički trag! Ostala su nezaboravljena, i još uvek snažna, sećanja i uspomene na lekara humanistu i njegovu primernu i skromnu porodicu.
Povodom daljih istraživanja koje najavljuje Institut za savremenu istoriju, možda bi bili od značaja ovi, i dopunjeni, podaci o dr Motehesu, Jevrejinu, jednoj od najmarkantnijih ličnosti među lekarima Timočke krajine u periodu između 1918-1941.
Miodrag Živković, Niš
Politika, 7.4.1997