Ratimir Deletis

RATIMIR DELETIS

Domany David je prijatelj od Ratimira Delasa od osnovne škole. Njihovo prijateljstvo nije bilo prekinuto tijekom godina. Dok je David bio u Brnu, Češka, učio zanat vezan uz tekstil, Ratimir je završio pravo u Zagrebu i počeo raditi na sudu u Tuzli kao sudac i glavni tužilac. Tijekom okupacije David je imao priliku vidjeti kako je Ratimir pomagao Židovima. Pomogao je Židovima u dva navrata. Prvi put, oko 30-40 Židova i nekoliko Srba je bilo zarobljeno jer su partizani napali željezničku prugu u okolici. Kao vrlo sposoban odvjetnik i okružni tužilac uspio je osigurati oslobođenje tih zarobljenika.

Drugi put intervencija je bila opasnija i teška. Krajem 1941.g. netko je obavijestio Zagreb da u Tuzli još ima slobodnih Židova koji se mogu slobodno kretati, dok ostali gradovi pod njemačkom kontrolom su ″Judenfrei″. Nakon toga izdana je zapovijed da se svi Židovi moraju deportirati u koncentracijske kampove. Nakon kratkog sastanka, Ratimir je odlučio otići u Zagreb (zajedno sa još jednim sugrađaninom koji je kasnije poginuo) i razgovarati sa osobom koja je odgovorna za Židove u kampovima da bi opozvao gore navedenu zapovijed. Osoba odgovorna za ovu zapovijed je bio zloglasni Kvaternik (Himmler Hrvatske - David Domany) kojeg su se bojali i moćni.

Koristeći veze koje je imao u Zagrebu, Ratimir je uspio dogovoriti sastanak sa Kvaternikom. Kada je shvatio njihove namjere Kvaternik ih je želio odmah ubiti, Ratmirovo uvjeravanje spasilo je obojicu. Nakon dugih pregovora Kvaternik je pristao napraviti popis od 16 obitelji koje bi bile izuzete iz anti-Židovskih zakona. Lokalne vlasti su bile darežljive prilikom popisa članova obitelji tako je spašeno skoro 100 ljudi. Jedno od Kvaternikovih uvjeta je bilo da članovi tih 16 obitelji pređu na Katolicizam ili Islam kako ne bi više postojali Židovi. Ovo je napravljeno pro-forma. Nakon što su primili listu, lokalne vlasti su izdale članovima obitelji osobne iskaznice sa kojima im je bilo omogućeno putovanje. Mnogi su to iskoristili da odu na talijanski dio okupirane Hrvatske. Najgora stvar u tom dijelu je bio zabrana kretanja u talijanskom kampu.

David Domany uspio je doći do Splita zajedno sa svojom suprugom i sinom i ostali su tamo od svibnja 1942. do kapitulacije Italije. Nakon toga pobjegli su u Bari i od tamo 01.06.1944. u Palestinu.

http://www.public.mzos.hr/fgs.axd?id=10472