Rabin Cadik Danon

Na današnji dan 2005. preminuo je CADIK DANON (20. april 1918, Sarajevo — 2. mart 2005, Beograd) -nosilac partizanske spomenice 1941. vrhovni rabin Saveza jevrejskih opština Jugoslavije i diplomata.

Rođen u uglednoj rabinskoj porodici, od oca Danijela i majke Grasie, prema porodičnom predanju potiče od rav Moše Danona čiji je grob u Stocu mesto hodočašća. Posle male mature u Travniku primljen je 1932. u Jevrejski srednji teološki zavod gde je i diplomirao 1937. Prvo je bio veroučitelj u Kosovskoj Mitrovici i Prištini a zatim je konkursom došao u Split.

U Aprilskom ratu 1941. su ga zarobili Nemci i Bugari ali je uspevao da im pobegne iz zarobljeništva u Split gde se bavio ilegalnim radom. Koristeći prostorije Jevrejske opštine i sinagoge pomagao je izbeglicama i narodnooslobodilačkom pokretu. U aprilu 1942. su ga uhapsili Italijani, koji su ga prebacili u logor na jugu Italije. I njima je uspeo da pomogne i uključio se u pokret otpora. Posle kapitulacije Italije pridružio se partizanima. Po završetku rata bio je član jugoslovenske vojne misije u Milanu.

U Jugoslaviju se vratio maja 1947. i saznao da mu je od cele famijilije preživele samo dve sestre. Otac, braća, zetovi su bili žrtve ustaškog i nacističkog genocida.

Posle rata radio je kao rabin (1947-1950) a potom kao visoki zvaničnik Ministarstva spoljnih poslova FNR Jugoslavije, na funkciji šefa Odeljenja za nordijske zemlje (1953—1970). Između ostalog, obavljao je dužnosti jugoslovenskog predstavnika u Međunarodnoj komisiji za plovidbu Đerdapom (1958—1962) i otpravnika poslova Ambasade SFR Jugoslavije u Švedskoj (1968-1970).

Posle penzionisanja vratio se svešteničkom pozivu i obavljao funkciju vrhovnog rabina Jugoslavije (1972-1998). Više decenija bio je autor Jevrejskog verskog kalendara, a napisao je i knjigu „Osnovni pojmovi iz judaizma". Godine 1974. pokrenuo je tečajeve učenja hebrejskog jezika.

Na ovom složenom i odgovornom mestu je bio sve do 1998 kada je dužnost preneo rabinu Isaku Asijelu. Sakupljao je jevrejske melodije, sinagogalne i folklorne. Voleo je da peva španske romanse i molitve.

Odlikovanja

Nosilac je brojnih domaćih, ratnih i mirnodopskih odlikovanja:
Partizanske spomenice 1941,
Ordena Zasluga za narod sa zlatnom zvezdom,
Ordena za hrabrost,
Ordena Bratstva ijedinstva sa srebrnim vencem,
Ordena Zasluga za narod sa srebrnim zracima i
Plakete grada Beograda.

Nosilac je i tri visoka strana odlikovanja:
Ordena predsednika Finske,
Ordena Reda finskog lava i
norveškog Ordena Svetog Olafa.