Promocija Knjige Magde Simin Bosan I Nevene Simin

Promocija knjige Magde Simin Bošan i Nevene Simin
„ZAŠTO SU ĆUTALE & MAJKA I ĆERKA O ISTOM RATU“
05. novembar 2009, 18h
Jevrejske opštine Beograd קהילה יהודית בלגרד
Autorka Nevena Simin, magistar književnosti Gordana Todorić,á glumica Maja Brukner ái Ružica Galac Popović, moderator književne večeri, svojim su kazivanjem o knjizi „ZAŠTO SU ĆUTALE MAJKA I ĆERKA O ISTOM RATU“, ličnim sećanjima i svedočenjem, po prvi put pred našu javnost iznele ákompleks pitanja vezanih za probleme dece civilnih žrtava rata, ili kako se to u nauci naziva: problem druge generacije preživelih u Holokaustu; ána način do sada nepoznat našoj književnosti - kroz dijalog majke i ćerke, dijalog razdvojen vremenskom distancom, zapravo nastao tek po majčinoj smrti.
Mozaički komponovana, sledeći hronološki tok, jednim svojim delom – poglavljima koja je, pred sam kraj svog fizičkog života, napisala Magda, u neobjavljenom rukopisu “Bačvanke – političke osuđenice u ratu 1941-1945” áčinjenično, skoro hladnom faktografijom, preciznošću istoričara – smeštena u period II svetskog rata, u apsane, batinašnice i logore smrti, ova se knjiga zapravo ne bavi ratom, već, ákroz Neveninu emotivnu i duhovnu prizmu propuštenim, poratnim posledicama istih tih činjenica ovaploćenim uá prećutkivanju unutrašnje borbe njene mame ali i konkretnim vlastim iskustvom deteta kome je čitav jedan korpus pitanja ostao bez odgovora.
Trauma sećanja u ovoj knjizi dobija svoj literarni izraz iz ugla koji u našoj književnosti nije uobičajen. „Kod nas ta tema, ni u javnosti ni u literaturi, nije dovoljno otvorena i raspravljana. Druge kulture su taj posao započele odmah po završetku II svetskog rata. Bez takvog posla Nemci nikada ne bi sproveli (i još uvek je sprovode) denacifikaciju i okrenuli se buducnosti. Bez tog posla, mučnog, tegobnog, veoma bolnog po pojedince - socijalni kancer po imenu RAT, bilo kad i bilo gde, koji hiljadama godina metastazira po kontinentima i nacijama, ne može se pobediti, odstraniti iz tkiva čovečanstva, niti se ljudi i njihove institucije mogu trajno isceliti“ naglašeno je tokom predstavljanja ove knjige.
Ja lično, kao svedok istog tog vremena, dete Magdine sapatnice i saborca Gertrude Galac Šer, odrastala sam u periodu euforičnog slavljenja pobede nad fašizmom, ali i vešto skrivanih bolnih istina, kako je i po koju cenu ta borba vođena i koja je cena zapravo plaćena. Svet se već sedmu deceniju bavi brojevima, ciframa i imenima poginulih vojnika, od ranjavanja pomrlih, nevino pobijenih civilnih žrtava … 55 do 60 MILIONA ljudskih bića! No šta se dalje dešavalo sa onim delom čovečanstva koji jeste preživeo, na koje je rat delovao neposredno, pa posredno? … odgovori na ta pitanja davani su sporadično, samo u strogo zatvorenim krugovima, kao odgovri samo jedne grupe, nacionalne, političke, regionalne. Upravo s toga, knjiga „ZAŠTO SU ĆUTALE & MAJKA I ĆERKA O ISTOM RATU“, na mene je delovala posebno snažno, jer Nevenina hrabra razmatranja opšteg, unutar posebnog, nadilaze tu „uskost“.
Priznajem: imala sam problem da pročitam ovu knjigu, prepoznajući se u činjenici koju je Nevena, svesno i duboko smisleno jasno iznela na videlo: „da! posledice ratova, svakog, bilo kog rata, traju, trujući generacije dece sve do sedmog naraštaja“ Hrvala sam se sa knjigom, odbacivala je od sebe, zastrašena suočavanjem, pa je ponovo halapljivo iščitavala, žudeći za odgovorima koji mi nedostaju. Do skora potpuno nesvesna svoje pripadnosti jednom veoma jasno ocrtanom krugu: druge generacije preživelih, sudarala sam se i glavinjala kroz traume, pa vođena Neveninom hrabrošću da identifikuje konkretno pitanje i ponudi konkretan odgovor, vrlo potresena, uspela sam da sagledam i shvatim ponuđeni put, putá svesti, ljubavi prema bližnjem svom, put dubokog, svesnog, razumevanja i isceljenja kojim mi je ići ako ne želim da na generaciji svojih unuka prenesem svoje teško breme …
U Sali JOB, ove konkretne književne večeri, sa nama su bile skoro sve Magdine beogradske savremenice, ali i njihove kćeri i samo 2 sina. (Vreme sinova koji će svesno odbaciti rat kao način rešavanja problema ljudskog opstanka kao da još uvek nije došlo …).
Posle našeg udela u predstavljanju knjige, jedna po jedna, dodavale smo svoja iskustva, još uvek bolna sećanja. Kada bi se sve moglo svesti u jednu rečenicu, po meni, rečenica bi glasila: da! odale smo priznanje: „da tako je bilo! I tako jeste! pred nama, ali i pred vama, dug je put ozdravljenja – kroz govor istine.
Knjiga će biti zvanično predstavljena na konferenciji „Limmud Keshet 2009“. u Subotici 22.nov.2009
Preporučujem vam knjigu „ZAŠTO SU ĆUTALE & MAJKA I ĆERKA O ISTOM RATU“
Ružica Galac Popović