Predmet Br 10143 Ivana Belajac Hrvatska

Predmet br. 10143 – Ivana Belajac – Hrvatska

Spašavatelj: Ivana Belajac

Spašena: Franciska Franzi Brand

Kako je spašena židovska izbjeglica iz Austrije, potrebno je reći nekoliko riječi o ljudima koji su bježali preko Jugoslavije. Još od 1938. Jugoslavija je pružala utočište tisućama izbjeglica na njihovom putu prema Izraelu. Prema dr. Šelah (povijest Holokausta: Jugoslavija, str. 34-39), preko Jugoslavije koja je tada brojala 75,000 Židova prošlo je: 55,000 Židova iz Austrije, Njemačke i Češke, koji su stizali vlakovima ili brodovima Dunavom. Do konca 1940. prijelaz je bio legalan i tadašnja Jugoslavenska vlada podržavala je podizanje prihvatilišta za izbjeglice. Židovske zajednice Hrvatske, Slovenije i Bosne brinule su o izbjeglicama, pribavljale potrebnu dokumentaciju i povezivale izbjeglice sa drugim židovskim organizacijama. Kada je 1940. ministar unutarnjih poslova Jugoslavije proglasio anti-židovske zakone, granice su se zatvorile i prijelaz židovskih izbjeglica postao je ilegalan. S druge strane, mnogi koji nisu uspjeli napustiti Jugoslaviju na vrijeme, dijelili su sudbinu jugoslavenskih Židova. Unatoč zabranama, izbjeglice su i dalje pristizale a članovi zajednica su ih zbrinjavali. Doduše, njihov prihvat više nije bio institucionaliziran, već individualan. Bili su udomljavani u židovske i nežidovske domove, pod okriljem židovske zajednice.

Jedna od mnogih izbjeglica iz Austrije bila je i Franciska Franzi Brand. Stigla je u Zagreb 1938. godine gdje je boravila u prihvatilištima, sve do početka 1941. kada prelazi u kuću Belajac. Ivana Belajac bila je udovica s troje djece, poslovna i uspješna žena koja je tražila učiteljicu njemačkog za svoju djecu. Njena prijateljica, Stela Hamerschmidt preporučila je židovsku izbjeglicu iz Beča, Franzi Brand. U početku je dolazila samo podučavati djecu njemački. Kada su progoni postajali svakodnevica i opasnost je rasla iz dana u dan, spašavateljica gđa Belajac predložila je Franzi da se doseli u njihovu kuću. Godine 1942. stupile su na snagu anti-židovske zabrane, među kojima i zabrana pružanja skrovišta Židovima. Gospođa Belajac htjela je spasiti Franzi za koju se djeca već bila jako vezana. I tada se dosjetila da je njena šogorica, koja je odselila u SAD, još uvijek upisana kao građanka Zagreba pa su njeni papiri mogli poslužiti za Franzi. No za to je bila potrebna isprava s fotografijom. Spašavateljica Belajac uspjela je podmititi službenicu pri upisu građana (za samo nekoliko pari čarapa) i dobila ispravu za Franzi koja je od tada bila Helen Belajac. Franzi je ostala kod njih sve do 1951. kada je emigrirala za SAD. Unatoč svemu, običavale su izbjegavati provjeru dokumenata i rijetko su izlazile. Susjedima i radoznalim poznanicima rekle su da je Franzi gospodična iz Beča. Anica Plesnik, susjeda i prijateljica spašavateljice priča: «Tiha i preplašena umjetnica kod Belajaca zaintrigirala me zbog svog preplašenog pogleda i ponašanja, pa sam počela postavljati pitanja. Ivana Belajac rekla mi je na kraju da je umjetnica Židovka i da ne smijem o tome nikome govoriti jer ću tako ugroziti cijelu obitelj.»

Od proljeća 1941 Ustaše su proganjali Židove . U početku im je bila oduzimana imovina, a već od jeseni 1941. počelo je uhićivanje, zatvaranje i deportacije u logore, te već 1942. njihovo uništenje. Od svibnja 1941. kada su anti-židovski zakoni stupili na snagu, svatko tko je skrivao Židove dovodio je u opasnost i vlastiti život. Zato sam sigurna da je gospođa Ivana Belajac riskirala svoj i živote svoje djece, spašavajući izbjeglicu Židovku.

Preporuča se proglašenje spašavateljice Pravednicom među narodima.

Spašena Franzi s vremenom je postala članom obitelji. Nakon rata, gospođa Belajec je u komunističkoj Jugoslaviji ostala bez sve svoje imovine i sredstava za život. Franzi se zaposlila i prehranjivala cijelu obitelj. Spašena je 1951. godine emigrirala u SAD, i ostala u vezi s obitelji Belajac sve do svoje smrti 1952.

http://www.public.mzos.hr/fgs.axd?id=10472