Predmet Br 10142 Belic Jozefina Hrvatska Te Kcer Peternel

Predmet br. 10142 – Belić Jozefina, Hrvatska te kćer Peternel

Spašavateljice: JOZEFINA BELIĆ (pok.) i kćerka PETERNEL

Spašena: VERA ZORIČIĆ – SCHWABENITZ.

Židovska obitelj Švabenic; roditelji troje djece u dobi od 10,20,22 godine, živjela je u Zagrebu. Na Jom Kipur 1941. cijela obitelj bila je istjerena iz svog doma, koji im je oduzet. Kako bi izbjegli deportaciju u logor, obitelj se razdvojila. Najstarija kćer, tada 22 godine, prebjegla je u partizane i poginula u borbi. Roditelji i najmlađa kćer prebjegli su, s lažnim dokumentima, na teritorij pod talijanskom okupacijom, dok je treća kćer Vera, tada 20 godina stara, otputovala rodbini u Beograd. Zbog nesuglasica unutar obitelji, vratila se u Zagreb. Bila je to zima 1941. i Vera nije imala kuda. Većine Židova više nije bilo u Zagrebu; neki su uspjeli pobjeći, a drugi uhićeni te im je oduzeta sva imovina. Iako nesigurna, odlučila je obratiti se kolegici s posla DJURDJI PETERNEL (rođ. 1919) koja je živjela sa svojom majkom JOZEFINOM BELIĆ i dvije sestre. Iako su živjele u vrlo teškim ekonomskim uvjetima, primile su Veru pod svoj krov i dijelile s njom i ono malo što su imale. Kada su se pojavili plakati koji su upozoravali na zabranu pružanja skrovišta Židovima, VERA je odlučila otići i naći neko drugo skrovište. No nitko se nije usudio skrivati je, pa se vratila DJURDJI. Svo to vrijeme VERA se pribojavala i nije htjela ugrožavati živote svojih spasiteljica. Tada se dosjetila svojih rođaka u gradu CAPRAG u Hrvatskoj. Oni su bili spremni prihvatiti je te je tako k njima stigla u travnju 1942. Nakon nepunih mjesec dana, obiteljski prijatelj upozorio ih je da će im dućan biti oduzet, a oni protjerani. Ujak je uspio pobjeći s VEROM zahvaljujući falsificiranim dokumentima. Krajem travnja 1942. stigli su na teritorij pod talijanskom okpacijom. VERA je tamo srela svoje roditelje, no nije zadugo ostala s njima, već se pridružila partizanima.

http://www.public.mzos.hr/fgs.axd?id=10472