Pre 70 Godina

Датум и вријеме објављивања: 13.12.2011 12:05
Навршава се тачно 70 година од дана када је, прохладног 8. децембарског јутра 1941. године, испред зграде у Улици Џорџа Вашингтона 21 - под претњом стрељањем - почело окупљање београдских Јеврејки са децом и старцима.
За само пет дана, до 13. децембра, сви београдски Јевреји, натерани да претходно предају ствари и кључеве од станова, "очишћени" су из Београда.
Њих укупно 6.400 натоварено је у камионе и запрежна кола. Превезени су у огромне павиљоне тек изграђеног Београдског сајмишта на левој обали Саве.

Ко није до априла 1942. године умро у леденим халама од глади, болести и мучења, скончао је у злогласним душегупкама. Само троје деце је преживело.

Старо сајмиште, 70 година касније, нема адекватно обележје по којем се може наслутити да су овде на ужасан начин скончали београдски Јевреји, а касније - кад је јеврејско питање 1942. године „решено у Србији“ - и више од 35.000 српских родољуба, антифашиста.

Постоје два споменика, један на обали Саве подигнут тек 1995, и други, спомен-плоча у близини мртвачнице постављена средином осамдесетих.

Шта се, међутим, дешавало од 8. децембра 1941. до савезничког бомбардовања 1944, младе генерације не могу да сазнају, јер меморијалног центра нема.

Уместо тога, у некадашњој мртвачници, данас је ресторан „Бибер и со“. У некадашњем павиљону смрти живе људи с породицама, у веома лошим условима. У другим павиљонима, у згради писарнице (чувена кула), сликарски атељеи…

У згради Јеврејске болнице, коју је град Београд 90-их продао приватнику (наводно није знао шта купује), налази се ресторан „Посејдон“. Нема гостију. Све је празно. Сала за венчање је затворена. Прича каже да је девојци која се у тој сали венчала касније позлило када је, неколико година касније, у обиласку сазнала шта се у тој згради током рата дешавало.

Извор: blic.rs http://www.jadovno.com/intervjui-reportaze/articles/restorani-i-kafane-umesto-memorijalnog-centra.html

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License