Ponovo O Groblju U Smederevskoj Palanci

22.12.1998. Политика

Поново o гробљу у Смедеревској Паланци „Рањена душа Смедеревске Паланке", 12. 2.

После веома нечовечног и нецивилизацијског рушења споменика на гробљу у Паланци, већина споменика је поправљена или замењена новим, осим у случајевима где људи, махом пензионери, немају новац да то учине. Виновници су одговарали и кажњени малолетничким казнама, а време ће учинити да се вандализам заборави.

Приликом писања дописа „Рањена душа Смедеревске Паланке" (12. 2) ненамерно ми се поткрала грешка када сам написао да „…ту леже земни остаци гђе Розе Шломовић и два њена сестрића Албахари". На гробљу у Паланци постоје два споменика, један до другог, који су последица саобраћајне несреће 31. 12. 1944. год. на прузи, код моста на реци Јасеници испред Паланке, а који су у вези са познатим колекционаром Ерихом Шломовићем. Оба споменика, један својим синовима Мирославу и Александру Херцлеру, а други својој рођаци Рози - Ружи Шломовић подигла је гђа Мара Херцлер, касније преудата Албахари (Шломовићи и Херцлери су фамилија). Извињавам се свима које сам повредио ненамерним лапсусом. Достављам фотографију споемника, са које се види да је монумент Розе Шломовић у врло лошем стању и да је због неквалитетније структуре камена осуђен на врло брзо пропадање, па не би било сувишно да неко од наследника слика из колекције њеног сина (део колекције Волара – Француска) учини нешто да се споменик поправи.

Врло често, да не кажем стално, пише се да се трагедија догодила код Мале Крсне и да су ту погинули Ерихова мајка Роза и његова два брата од тетке, што је - што се места трагедије тиче - потпуно нетачно. Тачно јe: на воз који је стајао на сигналу, из правца Ниша ка Београду, испред Паланке, на месту званом Узун ћуприја, на реци Јасеници, налетела je композиција која је возила бугарске војнике за Сремски фронт (јер смо им дозволили учешће како би и они били победници у Другом светском рату - а који су неславно и срамно завршили своје ратовање испред Вуковара) и преврнула вагон у коме је била цела колекција Шломовића, коју је гђа Роза све време окупације крила у селу Бачина, између Ћићевца и Варварина. Том приликом попадали су метални сандуци, кад су погинули: Роза - Ружа (рођ. 1891) Шломовић, Мирослав - Миро (рођ. 1933) и његов млађи брат Александар -Гиде (рођ. 1937), као и два војника из пратње. Све се догодило уочи дочека нове 1945. год. односно 31. децембра 1944. г. Чуо сам да повремено осване поред оба споменика букет цвећа и понека свећа и да то чини гђа Ружица Јефтић, пензионерка из См. Паланке, која је ратне дане 1941-1944. год. провела дружећи се са Шломовићима и Херцлерима.

Још једном се извињавам за грешку коју сам начинио, „Политици" захваљујем на простору, а свим читаоцима честитам Нову, годину и наступајуће православне празнике.

Хаџи Мома Весић, Београд

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License