Oprostaj Sa Starim I Pocetak Novog Jevrejskog Sanatorijuma

Oproštaj sa starim i početak novog jevrejskog sanatorijuma
„Kada ćete nam ponovo doći"?, reči su koje dugo prate posetioca sanatorijuma "Majmonides Centar". Dolaze od Elizabet Remenji, najstarije stanovnice doma za stare u bečkom 19. okrugu. Rodjena 1909. godine u Budimpešti u jednoj jevrejskoj porodici, sa svojim je mužem pedesetih godina prošlog veka prebegla u Austriju. Poslednjih godinu dana o gospodji Remenji, koja je tu upravo proslavila svoj stoti rodjendan, brine osoblje "Majmonides Centra".
Istorija "Majmonides Centra" počinje 1970. godine, u ulici Bauernfeld, na mestu gde je nekada bila jevrejska škola. Na prvom spratu ove kuće, bila je posle rata smeštena Jevrejska opština Beča, da bi zatim prvi i drugi sprat bili pretvoreni u sobe za negu. Danas „Majmonides Centar", osim glavne zgrade, ima još dva stacionara sa ukupno 145 pacijenata.
Ono što povezuje sve ove ljude, jeste da sami kod kuće više ne mogu ili ne žele da žive. „Cilj 'Majmonides Centra' je da članove Jevrejske opštine neguje u duhu jevrejskog doma", objašnjava primarijus dr Hajnrih Šmid. "Majmonides Centar" nudi svojim stanovnicima košer hranu, držanje Šabata i pristup sinagogi. Istorija i poreklo svakog pacijenta pojedinačno je poznata osoblju: „ne vodimo računa samo o osnovnim potrebama, da su naši pacijenti negovani, oprani i nahranjeni, već se na prvom mestu brinemo o njihovoj duši", kaže Šmid, „upravo se potisnuta osečanja u starosti ponovo vraćaju".
Povratak maternjem jeziku
Jidiš, ivrit, ruski, poljski, madjarski, češki i slovački su jezici na kojima se u sanatorijumu razgovara sa pacijentima. Maternji jezik stariji ljudi ne zaboravljaju, ali zato nemački, koji je kasnije u izbeglištvu i emigraciji naučen, ponekad ne ostaje u sećanju. Svi doktori koji su svakodnevno u kontaktu sa onima kojima je nega neophodna imaju diplomu iz oblasti gerijatrije i iskustvo sa starijim osobama. Kompletan broj zaposlenih u domu je 100, dve trećine pacijenata su jevrejskog porekla, dok je sa zaposlenima taj odnos obratan.
Narednih dana se stanovnici ovog doma preseljavaju u novi kvart, u kampus Jevrejske opštine Beč, pored sportskog centra „Hakoa" i „Cvi Peres Hajes" škole. Prilikom planiranja novog centra, cilj je bio na prvom mestu ne dati mu karakter bolnice: „sa privatnim nameštajem, slikama i muzikom želimo da se ukućani ovde osećaju kod kuće" kaže Šmid o novom konceptu i dodaje: „njima je potrebno mesto gde su zaštićeni i na kome se razumeju sa ostalima".
Četiri generacije zajedno
"Izgradnjom kampusa Jevrejske opštine Beč ispunjeno je nešto što u Evropskoj zajednici već dugo vreme postoji kao želja, a to je da mladi i stari budu zajedno", kaže Šmid. "Upravo ovde imamo četiri generacije, jednu pored druge, na jednom mestu".
Ida Labudović, "Die Presse", iz Beča, decembar 2009.