Neti Munk Prva Srpska Dobrovolna Bolnicarka

Нети Мунк прва српска добровољна болничарка
Политика, 8.9.1991.
У великим ратовима за своје ослобођење српски народ је, захваљујући својим позитивним особинама, стекао већи број иностраних пријатеља, па међу њима и добровољних болничара и болничарки. Свима њима он се одужио, негујући и чувајући успомену на њихова доброчинства чињена у најтежим тренуцима своје историје. Овим написом хоћемо да се подсетимо на прву српску добровољну болничарку Јеврејку која је кроз четири деценије предано и крајње пожртвовано лечила и ублажавала болове српским рањеницима излажући у два маха свој сопствени живот опасности од тифуса у време када је он десетковао нашу војску. Ко је била та велика жена?
То је Наталија Нети Мунк, рођена Тајтацак, кћи сиромашног београдског занатлије Натана. Рођена 1864. године, Нети је још као дете запамтила српско-турске ратове 1876-1878, па су јој они дубоко урезали у њено дечије срце велику љубав према родној груди и целом српском народу. Ова љубав је већ у српско-бугарском рату 1885. године одвела Нети у болничарке, да би затим све од 1912-1918. године обављала с великим самопрегором и огромним залагањем дужност добровољне болничарке. Њено велико, племенито срце било је вазда препуно саосећања са људском патњом, па је зато уживала огромне симпатије српских војника које је лечила без предаха и одмора.
И по свршетку Првог светског рата Нети се не повлачи у заслужену пензију и одмор већ активно учествује у многобројним друштвима старих ратника, добровољаца, Јеврејског женског друштва, итд. За свој добровољни рад милосрдне сестре болничарке, Нети Мунк је добила бројна признања и одликовања, као на пример Сребрну медаљу са повељом краљице Наталије за свој рад на лечењу болесних српских војника у болници у Доњем Граду, после српско-бугарског рата 1885. године, затим она има споменице за учешће у ратовима 1912 и 1913, као и рату 1914-1918. године, два пута је одликована орденом Светог Саве, а добила је и највеће српско војничко одликовање, Карађорђеву звезду с мачевима, које је имала и чувена јунакиња из Првог светског рата наредник Милунка Савић. Захваљујући своме раду, Нети је без претходне пријаве била примана код старог краља Петра I.
Када је 8. априла 1924. године заклопила своје уморне очи, до њене вечне куће у парцели палих ратника, испратили су је многобројни преживели ратници које је она сестрински лечила, представници многобројних друштава и корпорација, а неколико говорника истакли су њено родољубиво пожртвовање, изванредну скромност и све друге врлине крје су красиле ову ретко племениту, велику жену.
Мирослав Никитовић, Београд

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License