Najteza Bitka Generala Sarona

Izraelski premijer ne odustaje od planiranog povlacenja iz pojasa Gaze

NAJTEZA BITKA GENERALA ŠARONA

Ivan Ninic, Izrael

Premijer Izraela, Arijel Saron, preziveo je mnoge bitke u svom zivotu. U nekima je bio pobednik. Ovo leto ce svakako biti najteze u njegovoj turbolentnoj karijeri. Kljucna figura u svim izraelskim ratovima sa arapskim susedima, Saron, ulazi u borbu koju izbegavaju sve vojskovodje sveta - borbu na dva fronta.

Povlacenje iz Gaze je prvobitno bilo predvidjeno kao jednostrani akt Izraela. Odlaskom Arafata sa politicke scene odnos izmedju Izraela i Palestinske uprave Mahmuda Abasa se znatno izmenio. Uocava sa saradnja na mnogim nivoima. Obe strane zele da povlacenje iz Pojasa Gaze bude dogovoreno i sinhronizovano. Na nedavnom samitu Sarona i Abasa u Jerusalimu 21. juna, nacelno je dogovoreno da svaka strana sama u svojoj sredini resi probleme oko povlacenja iz Gaze - PA da onemoguci teroristicke akcije Islamskog dzihada Hafeza Asama i Hamasa Samija Abu Zuharija, a izraelske vlasti da sprece demonstracije jevrejskih nacionalista. Abas je porucio politickim protivnicima da se pridruze njegovoj vladi, sto bi bilo povoljnije nego da ih prisilno razoruza. Organizacije naklonjene teroru ohrabruje bivsi ministar spoljnih poslova PLO-a, Faruk Kadumi. On se nikada nije vratio na Zapadnu obalu iz Tunisa. Nije se slagao sa Arafatom oko pregovora u Oslu, a sada se suprotstavlja Mahmudu Abasu i njegovoj pregovarackoj politici.

Jevrejski naseljenici Gaze i njihovi istomisljenici, protive se ukljanjanju 21 naselja u Pojasu Gaze i pet naselja sa Zapadne obale. Saron je najavio ostre mere protiv ekstremnih desnicara. Medjutim, nema sumnje da ce on sprovesti svoju nameru gvozdenom pesnicom.

Pored sukoba sa ekstremnom desnicom, Saron treba da resi i problem u sopstvenoj stranci Likud. Srednja generacija politicara, kao ministar finansija Benjamin Netanijahu i ministar spoljnih poslova, Silvan Šalom, prizeljkuju smenu u partiskom vodjstvu, a shodno tome i drzavnom vrhu. Ipak, svesni su da, ako sruse Sarona, moze da dodje do prevremenih izbora i pada koalicione vlade Likud-Avoda. Prvih dana jula Natanijahu je pokusao da odgodi izraelsko povlacenje iz Gaze do novembra, ali njegovi istomisljenici su se pokolebali i predlog je dobio samo tri glasa, a 18 ministara je bilo protiv.

Avoda ima takodje svoju racunicu. Arijel Saron, koji forsira za mnoge desnicare nepopularno povlacenje iz Gaze, dobar je patner Simonu Peresu. Ni laburistima, stoga, nije cilj da izazovu prevremene izbore. Saron, dakle, opstaje na kolebljivosti svojih partijskih neistomisljenika i politickih suparnika. To, medjutim, ne bi bilo dovoljno da svoje namere o povlacenju sprovodi sa takvom energijom. Ima podrsku vojske, koja je, na neki nacin i inicijatror praideje o povlacenju iz Pojasa Gaze. General Šaul Mofaz, ministar odbrane je pouzdani zagovornik povlacenja iz Gaze, kao i bivsi sef izraelske tajne sluzbe Šin Bet, Avi Dichter.

Bivsi izraelski premijer, Ehud Barak, predvidja novu intifadu, prethodni sef generalstaba izraelske vojske, Mose Jaalon, takodje ukazuje na moguci novi talas terorizma, kao i predsednik Odbora za odbranu i spoljnu politiku Kneseta, Juval Stajnic. Svi ovi stratezi izraelske odbrane strahuju da ce se Izrael naci u ratnom ciklonu neizvesne buducnosti. Medjutim, glavni adut generala Sarona je njegova uza ekipa pregovaraca, koja nije iskljucivo iz vojnog establismenta.

Suprotno mracnim slutnjama, brigadni general u penziji, Eival Giladi, vec tri godine kreira izraelsku buducnost. On je idejni tvorac Odbrambenog zida i jedan od kljucnih planera sadasnje strategije izraelske politike, mozak Saronove administracije, savetnik sive eminecije premijerove politike, Dova Weisglasa. Giladijeva savrsenost u izlaganju ideja i bezgranicna energija ocarale su Arijela Sarona. Giladi je kod kuce u Beloj kuci, ne manje nego u Dauning stritu 10. On obrazlaze svom premijeru zelje kreatora svetske politike i prenosi Saronova ocekivanja cerntrima svetske moci.

Giladi gradi svoju optimisticku viziju buducih odnosa Izraela i Palestine na ekonomskoj bazi. Ako je cilj pregovora sa Palestincima mir, on se moze ucvrstiti samo na privrednoj podlozi, a ne oruzjem. Portland Trust, poducava Giladi Sarona, predvidja revitalizaciju palestinske ekonomije koja bi trebalo da dovede Palestinu, nakon povlacenja iz Pojasa Gaze, do stabilne privrede.

Jedan od stubova Portland Trusta je ser Ronald Koen, egipatski Jevrejin i britanski milijarder. Sa svoja dva partnera, ser Harijem Solomonom i ser Martinom Dzilbertom, Koen zeli da ostvari u regionu Istocnog Mediterana ono sto je Simon Peres svojevremeno nazvao Novim Bliskim istokom. Ipak, suprotno Peresu, pragmaticni engleski finansijeri ne misle da palestinaska ekonomija treba da se integrise sa izraelskom. Paradoksalno, Giladi, otac Zida odvajanja, prihvatajuci ideje Portland Trusta, zalaze se za izgradnju palestinske ekonomije iza tog zida. Giladi to ne vidi kao kontradikciju, vec kao garanciju mira izmedju dve drzave, Izraela i Palestine. Plan Portland, koji Giladi podrzava, zalaze se za brzu stambenu izgradnju u Pojasu Gaze, kao osnov za humanije uslove zivota Palestinaca. Mozda to nije dovoljno za idilican mir, ali je dobra podloga za stvaranje pristojnih dobrosusedskih odnosa. Sem Portland Trusta, i drugi investitori nagovestavaju ulaganja u palestinsku privredu. Jedan od najmocnijih je egipatski milijarder Nagib Saviris, koji pokriva dobar deo bliskoistocnog i africkog telekomunikacionog sistema, pod kontrolom firme Wind, a stoji iza Blackstone Group.

Dok je general Eival Giladi mastoviti strateg Saronove politike, telavivski advokat Dov Weisglas povlaci takticke poteze za koje se nikada ne zna da li su odluke Sarona ili neka vrsta ispitivanja pulsa javnog mnenja. U jednoj potpuno drugoj klimi palestinsko-izraelskih odnosa, u oktobru 2004. godine, Dov Weisglas je imao intervju sa novinarom Haareca, Arijem Šavitom, pod nazivom Duboko zamrzavanje. Tu formulaciju je koristio iskusni i oprezni Weisglas da sugerise mogucnost da ce Izrael, po povlacenju iz Gaze, mozda da priceka i vidi kako ce se dogadjaji razvijati. Bice i drugih koncesija na Zapadnoj obali, ali sve ce se /ili: trebalo bi/ da se odvija u fazama, dve, tri, zavisi od razvoja situacije na terenu. Saron je brzo opovrgao tvrdnje njegovog savetnika, sto je cudno, jer se radi o coveku od potpunog poverenja. Medjutim, Weisglas nije samo iskusni advokat, vec vesti posrednik, podjednako kod kuce u Vašingtonu i Londonu, kao njegov kolega Giladi. On moze i sme da pozove telefonom najmocniju zenu u danasnjem politickom svetu, Kondolizu Rajs, kadgod smatra da je to potrebno, jednostavno sa "Slusaj Kondi….".

DANAS, petak, 22. juli 2005.