Listopad

L I S T O P A D

Lišće žuti , jesen je pokucala i na moja vrata već nekoliko godina.
Sutra mi je dvadeset četri godine braka i 56,5 godina života.Bilanca i moga života u Dalmaciji , odlaska iz moje preljepe Bosne. Muž , dvije kćerke, banka život u predgrađu prelijepog starog Šibenika . Obližnja crkva u naselju svojim zvonom poziva vjernike na jutarnju misu , čudna koencidencija kao da mi misli neko čita…Materiška crkva u Šibeniku ima jaka zvona čuva je velika bista Pape Ivana VI .
Satka je svojim spretnim rukama Šibenčanin , kipar Aleksandar Ale Guberina iz stare težačko ribarske loze plemenitih Guberina.
Stabla maslina okružuju veliki perivoj novog arhitenskog izričaja gradnje, meni su osobno draže crkve one starinske u alpskom stilu koje uvjek bude neku nostalgiju prošlih vremena, kada su me zvona obližnje crkve budila i u Doboju.
Sunce je rano obasjalo ovo predgrađje na uzvisini iznad najljepšeg šibenskog morskog kanala. Brdo mi zaklanja taj preljepi pogled prema Kornatima .
Babije ljeto je ove godine prosulo sav svoj raskoš boja , grožđe su ove godine vrjedne ruke mojih sugrađana obrali skoro mjesec dana ranije u svoj njegovoj jačini, Opola, Babića i ini vrsta , bitiće dobrog vina u svakoj šibenskoj kući i konobi. Stabla nara , šipaka savijaju se od rumenih plodova , miris suhe smokve te mami najljepšem užitku za nepce i dušu.
Zašto ovaj mjesec listopad u meni uvjek budi toliko emocija, više je razloga koje se svakih par godina nadograđuje.
Prvoga listopada sam se vjenčala u staroj Šibenskoj vječnici , bilo je prelijepo babije ljeto.Četri godina prije 07 10.79 g. otišao je moj pokojni tata u svoja vječna lovišta.
17.10.1987 g. bili smo kumovi našim dragim Gatarama Jadranki i Ivi u Panovima , malom ribarskom mjestu .Plemenitim ljudima , upravo su proslavili punih 20 godina zajedničkog života, kako ih spoji moja sretna ruka .
Prekrasnog babijeg ljeta 20.10.2004 g.odlazi i moja najdraža majčica da se pridruži pokojnom suprugu Mihaelu u Dobojskim Barama , pod stablo stare šljive, koja svoje modre sočne plodove ostavi na grob umjesto moga kamenčića nedeljom…
Koja praznina me uvijek obuzime svakog listopada , bez obzira na ljepotu prirode produženog ljeta , kada se još ljudi kupaju u moru , kada možeš još upijati ljepotu prirode bez obzira na sve nedaće u okruženju.
Moj dragi Šibenik i okolna mjesta , Vodice , Tisno su izgubili 12 najhrabriji ljudi u katastrofalnom požaru na Murteru na samom početku listopada . Našeg dragog susjeda sedamnajstogodišnjaka Marka Stančića izgubismo kao i ostale mlade vatrogasce.Upravo na radiju čujem glas internacijonalnog Slavuja Toše Projevskog i on izgubi život ovog listopadskog mjeseca , a dan je obečavao sunce .,
23.10.1970.g.umro je i naš dragi djeda Jakov suprugov otac, moja djeca ne upoznaše svoje djedove , uskračene su i za tu ljubav , koja kažu da je veća nego prema rođenoj djeci , pamtiće bake , a one osim neprestalnog pitanja i silnih poljubaca odmah te uće marljivosti , pospremanju, huhanju tradicija se ne smije zaboraviti , ostaje sjećanje i okus tišpištila te prekrasne Prištinske slastice koje su naše bake pripremale .
Ovaj listopad mi je pružio dosta iznenađenja odjednom, iznenada, nenadano..
Jedno ljeto upoznah na mojoj dragoj Zablačkoj plaži dragi bračni par jednog kolovozkog sutona kada se plaža ispraznila , a mi u čakulama sa našim prijateljima Slovencima koji imaju malu vikendicu ovdje , tada se pridružiše i naši prijatelji porjeklom Sandžaklije Emina i Hamdo.To veće naša banjada kroz čakulu produži se do kasne većeri , nisu nas ni komarci ometali , a samo se još čuo poneki zrikavac bila je jako topla većer .

Stigao je Bajram 12.10.07 , dobismo poziv na druženje , sudžuk onaj starinski kao u stara dobra vremena kada ga je pripremao košer tabaheja pok, Mamić Romano iz Višegrada , našeg dragog Rođe Romana brat , čiji okus i danas pamtim , salpe na vinovoj lozi sa češnjakom i peršunom prelivene maslinovim uljem tim ljekom života . Ružica ona starinska Bajramska i puno topline i ljepog druženja , jedna vrata novog sutra..
Trinajsti listopad , zadnjih godina zazirem od toga broja mada nisam sujeverna ali ima tu nešto ..
Poziv dragih kumova Gatara , bura od ranog jutra brije kao luda, mada je sunce visoko na horizontu. «¨Hoćete li u Vodice ili Skradin ¨» , Skradin definitivno , nisam bila već punu godinu u tom srednjovjekovnom gradiču na ušću legendarne Krke , biserne rijeke sa velikim slapovima. Stigosmo za 20 minuta u to preljepo mjestašce još uvijek punog turista , velika jahting marina prepuna brodova i jahti svih zastava . Novo lice obale popločano ali uklopljeno u stari kolorit , u lungo mare tri prekrasna labuda doplivaše do samog ruba da nas pozdrave svojom gracijoznošču. Kako nisam ponjela kruha , tko i razmišlja o ovakvim nenadanim susretima . .., a sjećam se kada sam sa curama iz mahale petkom nosile hljeb na Bosnu ribama.
Susret sa starim prijateljima koji imaju konobu , obavezno moraš svratiti tako je običaj kada sezona jenjava.Interijer pravi dalmatinski štih , na velikom zidu slike drevnog Skradina , velika ribarska mreža puna školjki san žak ,odmah žicam jednu ali bezuspješno jako su deficitarne , već skoro izlovljene.Naš domaćin Joso ispriča nam ovogodišnju anegdotu iz konobe. « došao kaže jedan Izraelac sa ogromnom jahtom sam i 20 članova posade».Samozatajni poduzetnik odabra konobu našeg prijatelja da kuša pravu Dalmatinsku kuhinju , domaći ne mogu se načuditi takoj skromnosti i spontanosti, ostavi naš gost i dobar bakšić i isplovi sa svojom posadom bez atraktivnih plastičnih ljepotica.»
Pozdravismo naše domačine Zorice i na poziv dragih kumova da nas počaste za dvadesetogodišnjicu braka ostavismo preljepi Skradin u sumrak 13.liustopada kada se na nebu pojavio mladi mjesec Hešvan , koji nas je pratio čitavim našim putem prema našem domu našem Šibeniku i novom danu ..
Još smo u listopadu koji dan , a u srijedu je stigao poziv iz naše drage Splitske opštine i umiljati glas naše drage Dražene , « Hočete li sa nama u Dubrovnik na izložbu « Carskih jaja « Svakako , ide naš Šua , naši dragi Tauberi ,Ana …

Blanka Atijas Levi

Listopad , 21.10.2007 godine