Levinas U Izraelu

Mario Kopić

Levinas u Izraelu

Cijeli život filozofa Emnmanuela Levinasa (1906-1995) bio je konzekventno odbijanje iden-titeta: biti izvan, ne pristajati na dovršeno, trajati u otvorenom. U egzilu. Kao da je samo u egzilu mogao biti vjeran sebi, kao da mu je jedino i samo egzil jamčio da neće izdati svoju etiku – biti na raspolaganju, odgovoran, kriv, spreman na milosrđe i dobrotu. I kao da je Maurice Blanchot ponajbolje iznašao definiciju koja najbolje karak-terizira prijatelja od univerziteta do smrti:
„Postoji istina egzila, postoji sklonost egzilu, i ako biti Jevrejin znači odati se disperziji, to je zato što disperzija – kao što poziva na boravak bez mjesta, kao što uništava svaki fiksni odnos moći s pojedincem, grupom ili državom – oslo-bađa nasuprot zahtjevu cjeline, i jedan drugi zahtjev, te napokon uskraćuje iskušenje jedinstva-identiteta.“
Iako ga je cionistička ideja, kojoj je cilj bio osnivanje jevrejske države u Palestini, privlačila od djetinjstva u Litvi i iako se uvijek ponosio svojim jevrejskim porijeklom, odbijajući asimi-laciju u bilo koju naciju, Levinas se 1945. godine nije nastanio u zavičaju (alya), Palestini. Jer i asimilacija i zavičaj pripadaju identifikaciji, inte-graciji, apsorpciji u definitivno. Francuska je tako ostala njegovom domovinom, a judaizam njegovim domom. U svakoj je prilici, napose u krucijalnim datumima izraelske povijesti (1948-49, 1956, 1967, 1973), branio politiku Izraela, strahovao od mogućnosti njegova uništenja. No veoma je rano postao svjestan da mu zamjeraju što nije odabrao Izrael za svoje stalno boravište: „Mrzili su sve one koji nisu napravili ‘aliju’. Već u to vrijeme“. Od 1952. posjećivao je Izrael, uvijek u pratnji svoje supruge, pretežno privatno. Odazivao se na pozive univerziteta u Jeruzalemu, učestvovao na raznim seminarima i kongresima i napokon 1981. dobio doktorat honoris causa hebrejskog univerziteta Bar-Ilan. Tom su zgodom izrečene veoma pohvalne riječi: „Oplemenili ste judaizam univerzalnom filozofskom metodom, natopljenom judaističkim principima… Interpre-tirali ste, originalno i nadahnuto, izabrane odlomke Talmuda. U svojim judaističkim spisima neprestano ste naglašavali mjesto i ulogu jevrejske kulture u univerzalnoj kulturi i nagla-šavali posebnu važnost što je prva može ponuditi drugoj… Vi ste, uz Hermanna Cohena i Franza Rosenzweiga, jedan od rijetkih jevrejskih filozofa ovoga vijeka“.
Na žalost, bilo je to gotovo jedino intelektualno priznanje što ga je Levinas primio od Izraela.
U Izraelu ga nisu prevodili sve do devedesetih godina prošlog vijeka. To se može protumačiti dominacijom engleske i američke kulture u Izraelu, ali i Levinasovim judaističkim spiritua-lizmom i humanizmom, koji je dugo ostao neshvaćen. Njegovi odnosi s Gershomom Schole-mom i Martinom Buberom, glavnim izraelskim misliocima XX vijeka, nisu bili naročito dobri. Po svemu se razlikovao od Gershoma Scholema, predsjednika Izraelske akademije nauka, sjajnog kozera, snažna tijela, nesmiljene ironije, koljeno-vića, slavljenog mislioca, vlasnika raskošna doma u Jeruzalemu i, osobito, historičara jevrejske mi-stike, hasidizma (pijetizma) i Kabale, prema čemu je Levinas ostao trajno rezerviran. S druge strane, nije mogao podnijeti ni Buberovo sla-vljenje hasidizma, ali se između njih ipak uspostavio dijalog u povodu glasovitog Bube-rovog djela Ja i Ti. Levinas je upozorio da Buberova teorija saznanja izvire iz Feuerbachova razmatranja odnosa između Ja i Ti. Kritizirao je Buberovu poziciju pošavši od svoje etike alteri-teta, odnosno primata Drugog: „Kako zadržati specifičnost međuljudskog Ja i Ti ako se ne istakne striktno etička vrijednost odgovornosti, a kako istaknuti etičku vrijednost ako se ne dovede u pitanje recipročnost na kojoj Buber vazda inzistira? Ne počinje li etika kada Ja otkrije Drugog iznad (au-dessus) Sebe?“

Buber nije bio osobito zadovoljan Levinasovim riječima, odgovorio je hladno, šturo, ali je ipak odgovorio. Tvrdio je da mu se čini da odnos između Ja i Ti „doseže svoju uzvišenost i svoju autentičnu energiju kada se dvije ljudske ličnosti, koje nisu snažno duhovno srodne, koje pripadaju različitim duhovnim familijama – dapače supro-tnim – tako postave jedna naspram druge da čak tokom najoštrije rasprave jedna prepoznaje, potvr-đuje, identificira, priznaje, prihvaća i osna-žava drugu kao upravo tu ličnost.“
Temeljni problem što ga je Levinasu postavilo postojanje države Izrael ležao je u njegovoj utopijskoj koncepciji etičke države. Smatrao je da Izrael mora biti ”Davidova država”, a ne ”Cezarova država”. Zato je smisao Izraela vidio u djelovanju zasnovanom na etičnosti: Izrael na taj način, u očima svijeta, potvrđuje ljudskost. On nije obična država, jedna između stotinu drugih, nego država koja u čovječanstvu podržava nadu u bolji, ako već ne i savršeni svijet. Ne jedan nacionalizam više, nego univerzalizam koji će biti uzor i kriterij:
„Cionizam nije nacionalizam ili jedan parti-kularizam više… On je nada nauke o društvu i nada jednog potpuno humanog društva. I to u Jeruzalemu, u zemaljskom Jeruzalemu, a ne izvan svijeta, u pobožnim mislima.“
Njegov je dijalog s Izraelom proizlazio iz filozofije alteriteta i pasiviteta, za koju je vjerovao da je Izrael može i mora inkarnirati: vidjeti Drugoga, Drugog iznad Ja, etiku koja postaje politika. Neumorno je ponavljao tu misao. Govorio je tako i svojim učenicima subotom u Jevrejskoj učiteljskoj školi (ENIO) i slušateljima u Univerzalnoj izraelitskoj alijansi: duh Izraela mora biti identičan duhu ove škole, ove Alijanse:
„Izraelovo preuzimanje teške sudbine na zemlji pradjedova, na zemlji raskrčenoj požrtvovnošću prvoboraca, na zemlji obećanoj Biblijom koja toj sudbini određuje visoku cijenu u pravdi i odricanju, ne znači zasnivanje jednog naciona-lizma više. To je pokušaj jednog novog društva, eksperiment učinjen i za cijelo čovječanstvo, a u duhu starog univerzalizma ove Škole.“
Teško je reći u kojoj je mjeri Levinas shvatio da Izrael nije takva država, nego država u kojoj se isprepliću dvije logike – logika etike i logika politike, univerzalni principi i nacionalni interesi. Dosljedno je odbijao da etičko uvede u taj kompromis. Za njega je cionizam mogao biti samo ona politika iza koje stoji Božji zakon, etika. Dva detalja pokazuju da nije bio posve-mašnji slijepac koji vidi samo svoj san i svoju želju.
Za vrijeme kongresa o Martinu Buberu u Beer Ševi 1978. organizatori su željeli učesnicima pokazati okolicu tog univerziteta u pustinji, osobito logor u koji su bili smješteni nomadi. Levinas je ostao u autobusu, osudivši tu inici-jativu: „To je kolonijalizam.“
Kada je 1982. izraelska vojska prodrla do Beiruta i kad je libanonska kršćanska milicija, koju su Izraelci trebali nadzirati, izvršila od 16. do 18. septembra strašan pokolj palestinskih civila (djece, žena i staraca) u logoru Sabra i Šatila, Levinas je pristao da zajedno s filozofom-komentatorom aktuelnosti Alainom Finkiel-krautom učestvuje u razgovoru što ga je orga-nizirao Salomon Malka, bivši Levinasov učenik u ENIO-u. Malka je odmah naznačio osnovni pro-blem: nije li taj pokolj doveo u pitanje moralnu nevinost judaizma. Bilo mu je dobro znano koliko Levinas drži do apolitičke i apovijesne čistoće judaizma, nadajući se pritom direktnom odgo-voru. Levinas ga ja izbjegao, ostavši kod svoje, često ponavljane, formule o odgovornosti svakog za Drugog. Finkielkraut je pak bio neposredniji, napao je ”jevrejsko iskušenje nevinosti” (la tentation juive de l’innocence), tu napast Jevreja da sebe vazda smatraju nevinima. Levinas se s tim složio, ističući da Jevreji nisu abonirani na nevinost: „Pozivati se na Holokaust, da bi se reklo da je Bog u svakoj prilici s nama, isto je tako odvratno (odieux) kao Gott mit uns (Bog s nama), koji se nalazio na opasačima dželata.“ Levinas i Finkielkraut su se pak razišli u procjeni odgovornosti izraelske vlade. Dok je Finkielkraut tvrdio da je Izrael oklijevao da odmah formira istražnu komisiju i da je vlada opravdavala to oklijevanje državnim razlozima, smatrajući to nemoralnim i nedopustivim, Levinas je nagla-šavao da je predsjednik Yitzak Navon ipak odmah zatražio formiranje komisije. Komisija je naposljetku utvrdila odgovornost Ariela Sharona, ministra odbrane, i on je dao ostavku: ”afera” je time bila stavljena ad acta. Ostavkom jednog ministra odbrane koji će i dalje igrati važnu ulogu u političkom životu Izraela! Levinas je bio mnogo blaži od Finkielkrauta u ocjeni izraelske odgovornosti. Mnogo se više zadržao na općim razmatranjima, ponavljajući svoju tezu o anti-nomiji etike i politike i svoju definiciju cionizma kao negacije te antinomije: cionizam je politička ideja koja ima etičko opravdanje (justification).
Dakle, Levinas, filozof etike Drugog kao drugog i drukčijeg, filozof postavljanja trans-cendentne etičnosti kao postavljanja samoga sebe, filozof upravljen pitanju da li imam (uopće) pravo (na) biti, filozof koji nas upućuje da pred Dru-goga kleknemo i izručimo mu se, podarimo mu samoga sebe, a u iznimnim trenucima i svoj život, dakle taj i takav filozof etičku stvarnost toga svog upućivanja nije uspio potpuno i dosljedno dokazati vlastitim djelovanjem, djelovanjem koje bi možda promijenilo odnos Izraelaca i Palesti-naca. Korak u tom smjeru načinit će njegov saputnik Jacques Derrida. Isprva se činilo da ovaj saosniva postmodernističku raspoloživost i posljedičnu bezbrižnost, no sve očitiji Levinasov upliv doveo je do toga da se u govoru što ga je održao 27. decembra 1995. na grobu Emmanuela Levinasa, govoru što je potom objavljen pod naslovom Adieu, izričito zauzme za trans-cendentnu etičnost, za etiku transcendencije. I zatim u skladu s njom zahtijeva, među ostalim, i drugačiji, novi odnos prema Palestincima.
Pitanje koje pri tome ne možemo izbjeći jeste da li je etos nove kategoričnosti ljudski pri-hvatljiv. Da li čovjek može ne samo prihvatiti, nego i izdržati ultimativnu imperativnost etike transcendencije? I otpustiti, kako eksplicitno traži Derrida, i ono što je neotpustivo? Jer otpustiti u pravom značenju ne znači da onaj kome bismo morali otpustiti treba najprije kleknuti pred nas, nego otpuštanje vrijedno svojega imena znači otpustiti neotpustivo, otpustiti gestom dara, koji ne želi i neće da bude prepoznat kao darovanje, odnosno žrtvovanje. Jeste, možda neotpustivo možemo čak otpustiti, no nikako ga ne bismo smjeli dopustiti.

Peščanik.net