Kiss Vilmos
vilmosk.jpg

Mr VILMOŠ KISS

Mr Vilmoš Kiss rođen je 1892. u Kuli (Bačka). Studije je završio u Budimpešti i posle toga bavio se uglavnom književnim radom.

God. 1919, za vreme proleterske diktature u Mađarskoj, igra vidnu ulogu. Član je direktorijuma apotekarske struke i urednik stručnog lista ,,Gyogyszeresz Ujsag"-a, koji je izlazio u Budimpešti. Izgleda da njegovim shvatanjima nisu bili zadovoljni, jer posle svega nekoliko brojeva prestaje biti urednikom.

Posle pada Bele Kuna vraća se u svoj rodni kraj. Ziveo je u Subotici i radio kao saradnik u apoteci J. Richtera. Bavio se i proizvodnjom tehničkih i kozmetičkih preparata, no najviše se posvetio književnosti.

Sarađuje u dnevnoj mađarskoj štampi „Bacsmegvei Napio". God. 1933. izlazi mu delo pod naslovom: „Szaz asszonv" (Sto žena) u nakladi štamparije Minerva u Subotici. Delo je objavljeno pod pseudonimom „Magister", a sadrži kratke opise života žena iz doba Napoleona. Napisao je i knjigu o životu kralja Davida pod naslovom „Lantos kiraly" i zbirku pesama „Enekek eneke".

Izgleda da je pored novinarskog rada i rada na lepoj književnosti materijalno slabo prolazio, jer se posvetio opet laboratorijskom radu, proizvodnji tehničkih i kozmetičkih preparata, no u sasvim malom obimu.

God. 1940. završio je ,,Manuele pharmaceuticum" (Apotekarski priručnik) i obezbedio izdavača, ali ubrzo je izbio rat.

Kada je 1940. tražio obrtnicu za osnivanje samostalne laboratorije u Subotici, Banska uprava u Novom Sadu uskratila mu je dozvolu.

Po okupaciji Bačke deportovan je sa ostalim Jevrejima u logor Aušvic, gde je umro 1944. Tako je tragične navršio život mr Kiss, koji je sa svojom stručnom spremom i književnom kulturom toliko obećavao.