Kao Nedavno Je Objavljeno Trece Izdanje Romana Kao Ane Somlo

KAO …
Nedavno je objavljeno treće izdanje romana KAO Ane Šomlo u beogradskoj izdavačkoj kući ARTIST.
Donosimo članak publiciste Viljama Abramčika povodom izlaska ove knjige 1983.
Roman "Kao" spisateljice Ane Šomlo izuzetno je rafinirana literarna priča o mladosti zatečenoj u jednom vremenu koe nije imalo milosti ni za koga.
Ravan fabule prividno je potisnuta u drugi plan osećajnim i istančanim stilom što pogoduje dubljem videnju stvarnosti od uobičaaenog. Naročito su u tom smislu briljantno izvedeni dijalozi kji na časak ne narušavanju stilsko jedinstvo spolja smirenog, ali iznutra itekako uzburkanog pisana.
Njeno poimanje životnih situacija u biti je fatalističko, kao da sudbina ima svoje neko delovanje mimo romana i upravlja likovima neumitno - odredjuje ih tako duboko da čak ni sama spisateljska moć ne može skrenuti dogadjaje u pravcu drugačijeg od onog imanentnog njihovoj logici. Upravo tu i jeste krucijalni dokaz verističnosti romana Ane Šomlo, proživljenosti svih njegovih spona i doradjenosti književnog materijala. Jer, "Kao'" to se oseća nepogrešivom intuicijom, nije roman konstrukcije već je duboko ukorenen u život svog pisca, samo jedan istrgnuti i jezikom književnog stvaranja izraženi deo.
Ako bismo se upitali o nivou na kome Ana Šomlo deluje na čitaoca, spoznali bismo da je on u biti stopljen sa uverenjem krajnje jasno definisane dečje i devojačke psihologije da je svet nešto prijateljsko što treba uzimati tako kakvo je.
Posebno su lepi pasaži u kojima reči dočaravaju ljubavno treperenje, a ono, izmedju redova izražava mističnu srodnost zaljubljenih duša koja o pravim razlozima te zaljubljenosti i ne žele odista da se upitau. Zar svako razjašnjenje, svaki razlog ili životni stav zapravo ne razara neobičnu, retku, božansku svetlost i poletnost ljubavi? U svakom pogledu roman Ane Šomlo, "Kao" je zrelo literarno ostvarenje visoke vrednosti koe nam svet i naše neposredno prošle istorije otkriva u svetlu nežnog, pametnog i za grube ideje svog vremena krajnje nezainteresovanog bića nekoga ko se našao u životnim okolnostima u kojima može samo da se čudi užasima i neprilagodjenostima ljudi, ili da žudi za mističnim devičanstvom prve mladalačke ljubavi. Ostvarenje te ljubavi ujedno je i početak nekog novog života i možda treće knjige spisateljice Šomlo.
U svakom slučaju, delo "Kao" ima sve značajke dogadjaja naredne literarne sezone koja će uneti jedan nov ton i uzburkati uspavane kritičke duhovne navike uvek na isti, tzv. objektivni pogled na našu stvarnost i ono što prethodi. Ovde je, medjutim, život dat do kraja iskreno, potpuno i to modernnim, nenametjivim, krajnje osebujnim literarnim načinom.
Viljam Abramčik