Kafka U Givatajimu

Kafka u Givatajimu
Izraelski glumac Eli Gorenstein iz Givatajima nedavno je objavio da poseduje jedan prašnjavi kofer pun rukopisa neizmerne vrednosti. Eran Eli-jahu Ben Josef iz Udruženja Izraelaca Srednje Evrope pomogao mu je u sredjivanju davno zaboravljenih rukopisa, pisama, pesama, knjiga, časopisa i drugih papira dvojice filozofa - Martina Bubera i Smuela Huga Bergmana; jednog od osnivača cionističkog pokreta Berla Katznelsona; izraelskog pisca i nobelovca Smuela J. Agnona; pisma Maksa Broda; zaboravljenu poemu pisca, filozofa i cionističkog aktiviste Feliksa Velča, kao i pismo sa potpisom "Tvoj F." - Franca Kafke.
Dr. Feliks Velč (Felix Weltsch) je bio školski drug Franca Kafke u Pragu, ali su njih dvojica i Maks Brod postali nerazdvojna trojka tek na fakultetu. Velč se 1914. oženio Irmom Herc, a njihova ćerka jedinica Rut bila je majka Elija Gorensteina.
Izmedju 1919. i 1938. godine Velč je izdavao cionistički časopis na nemačkom jeziku Selbstwehr (Samoodbrana) u Pragu. 1939. godine, nakon nemačke okupacije Čehoslovačke, iselio se u Palestinu, kao i njegov drug Maks Brod. Radio je kao bibliotekar u Jerusalimu. Objavio je niz knjiga iz oblasti filozofije i politike na nemačkom jeziku, a jedna od njih nosi naslov "Religija i humor u životu i radu Franca Kafke".
Velč je preminuo 1964, četiri godine pre Maksa Broda.
Pronadjeno Kafkino pismo datira iz juna 1921. pisano tri godine pre njegove smrti. Bio je na lečenju od tuberkuloze u sanatorijumu Vila Tatra u današnjoj Slovačkoj. Devet meseci je boravio u sa-natorijumu, od decembra 1920. i to je najduže odsustvo iz Kafkinog rodnog Praga.
Tokom tako dugog boravaka u sanatorijumu tri druga, Kafka, Velč i Brod su se intenzivno dopisivali. Kafka se pretplatio na Selbstwehr u kome su Velč i Brod često objavljivali svoje priloge.
U sanatorijumu je Kafka upoznao nekoliko zanimljivih osobao o kojima je pisao u lokalnom magazinu Karpaten Post.
Jedna od ličnosti koju je upoznao u Vili Tatra je Robert Klopštok, koji mu je bio vrlo blizak do zadnjih dana na jedan drugi način nego njegova poslednja ljubav Dora Dijamant. Oboje su ga negovali do smrti 3. juna 1924. godine u sanatorijumu Kietling u Austriji.
Poslednjeg dana Kafka je rekao Klopštoku: "Ubij me, inače ćeš postati ubica".