Kadis Za Koprivnicko Zidovsko Groblje

Milena Severović-Gašparić

Kadiš za koprivničko židovsko groblje

U Koprivnici postoji tri groblja, jer su prije Drugog svjetskog rata stanovništvo sačinjavali Hrvati, Srbi i Židovi, te je svaki od tih naroda imao i svoje posebno groblje.

Židovsko groblje nalazi se na cesti za Varaždin, meni najraskošnije, najljepše, s najmonumentalnijim mramornim, crnim grobnicama, ograđeno 2,5m viso-kim zidom, zaboravljeno u svojoj samoći, jer je njegov narod zbrisan iz ovog grada prije 55 godina, zauvijek. U ovom su gradu živjeli Židovi Aškenazi uz tek nekoliko sefardskih porodica, pa su i nadgrobni natpisi najvećim dijelom na njemačkom jeziku, po-negdje hebrejskom, hrvatskom i srpskom. Ove pre-krasne nadgrobne spomenike najvećim je dijelom izradio klesar Tribuson iz Koprivnice. Pedeset i pet godina nakon židovsko-srpskog Holokausta (odvedeni su 24.7.1941. godine, po naređenju ustaškog emigranta Pižete, muškarci za Jasenovac, a žene za Auswitz) i potpunog nestanka 214 ljudi ovog rastepenog naroda. Još uvijek se može reći da je to groblje i najljepše, sa svojim kapelama, nadgrobnim obeliscima, stogodiš-njim lipama, formirano 1850. godine kao neka vrsta ukrasnog parka.

Pisati o ovom groblju doista je teško, jer to znači pisati o svijetu kojeg nisam susrela ni upoznala, ali kojeg sam posjećivala na ovom mjestu, jedinom koje im još pripada u ovom gradu, jer je sinagoga devastirana i prodana, ona je u funkciji trgovine i skladišta, te je njezina namjena odavno zagubljena. Dakle, pisati o prelijepom židovskom groblju, oazi osame i tišine, cvrkuta ptica, osluškivati njihova imena što su ucrtana u temelje ovog grada, imena što su oblikovala glavni Trg, sve njegove zgrade, to znači razgovarati sa najznačajnijim predstavnicima grada početkom 20. stoljeća, zapravo oni su bili ovaj grad, crni ljudi u kaftanu.

Danas potpuno zaboravljeni, zagubljeni, zbrisani, zaliti tamnim ćutanjem, zapečaćeni u zaključano groblje kao jedini mali geto skrovitog bivstvovanja.

A iz ove židovske zajednice potiče: prof. Ivica Hiršl, gradonačelnik Koprivnice 1939/40. godine, dok trgovine mješovitom robom drže: Hiršl, Kollmann, Scheyer, Pihler, trgovine tekstilom: Rosenberger, Albahari, Perera, Ginsberger, trgovine cipela: Hiršl Geza, trgovinu odijela: Švarc, kožara: Sternfeld, Weis, nakupci: Finzi, Fuchs, špedicija: Reich, željezara: D. Marić, građevinski materijal: Kollmann, vinarija: Heinrich, staklarna: Lövy, te drže još i proizvodnju likera, bojadisanja, tekstila, limariju, proizvodnju soda vode, kavanu, dva hotela, gostione. Bilo je intelektualaca, npr. doktori Julije Scheyer (prvi koprivnički pedijatar), Heinrich Kollmann (dobrovoljac u Balkanskom ratu), Ivo Würzburger, Zora Goldschmit (partizanski kirurg), Zora Betlheim, Zvonko Gins-berger, Slavko Hirschl, Željko Selinger (i kazališni amater), Albin Heinrich, Erna Perera.

Pravnici: Stainer Rikard, Singer L. Milić, Švarc Branko, uz čitav niz inženjera, biologa, kemičara.

… Volim Židove, njihov Talmud, onu prekrasnu menoru što se odavno uselila na policu moje biblioteke, mistično traženje kabale, ovu tišinu što se protegnula u nedogled, jer ovdje nitko ne dolazi, odnosno rijetko, i ovo groblje zgrčeno u svojoj staroj molitvi, prekriveno molitvenim ogrtačem, tzv. talitom, ponekad obgrljeno baritonom gosp. Lalića i tenora nadkantora Lea Wolfensohna, porubljeno mirisom stogodišnjih lipa i zelenog bušpana, što ovdje raste kao jedino cvijeće, stara korjenika izbrisanog rukosada koji je vjetar nosio od groba do groba, od reda do reda, pa se vuče između grobova kao stari rabin s Torom u prstima, mrmljajući usnama vjetra na uho svakom pokojniku.

Doći se može ovdje sasvim mirno, razgledavajući crne, mramorne obeliske, s nacrtanim krčagom vode, s hebrejskim ili njemačkim pismom što zaziva mir pepelu njihovom, dok je negdje nevidljivo, u zaglavlju blistala kao svitac, talmudska rečenica: „Tko god dolazi da se uprlja, vrata su mu otvorena.“

lamed34.jpg

Postoji židovska priča s nazivom „Bog plače“ koja objašnjava da Svevišnji neobično voli ovaj narod, ali da zbog grijeha dopušta da se on kažnjava, progoni i tuče. Pred Tvorcem svijeta stoji čaša za suze koja se puni sa svakom uništenom židovskom sudbinom, sa svakim pogubljenim čovjekom, pa se u nju skupljaju božje suze. Onog dana kad se čaša napuni, doći će novi Mesija i svatko će ga moći videti.

A koprivnički su Židovi ovu čašu upoznali, svi su se izbrojali i upisali u slani motiv njenih suza, jecaja, plača, otplovili su da se više nikad ne vrate, da navrate kojim slučajem, da se prošeću po glavnom, Zrinj-skom, trgu, da prošetaju nove cipele iz Beča ili šešir iz Budimpešte, da igraju u predstavi „Vlast“ Branislava Nušića kao dr Selinger koji je kasnije bestijalno mučen u logoru „Danica“. Nema ih, sve su ih jedno-stavno pobili, pa kažu da je tokom Drugog svjetskog rata u sinagogi otvoren dućan.

A njih je Talmud poučavao: „Deset je silnih stvari stvoreno na ovom svijetu. Brdo je silno, ali ga gvožđe siječe. Gvožđe je silno, ali ga ugalj topi. Oganj je silan, ali ga voda gasi. Voda je silna, ali je oblaci raznose. Vjetar je silan, ali ga tijelo podnosi. Tijelo je silno, strah ga lomi. Strah je silan, vino ga razgoni. Vino je silno, san ga rastrijezni. A smrt je silnija od svih, pa ipak milostinja spasava od smrti, jer spis kaže: pravednost izbavlja od smrti…“

Pa ipak, postoji i ljepša slika od toga, a sjeća me na Prag, Franza Kafku, Boženu Nemcovu, Egona Ervina Kischa i ostali dio praškog kruga. Neki su bili trostru-ko nesigurni u tom nepravednom svijetu, a neki su dobili sve. Pa ipak, kad su se svjetla pogasila nad svima njima, Prag je smogao snage i sve ih prigrlio, objavivši to u prekrasnoj knjizi Prag priča iz 1987. godine koju je objavio Fischer Verlag u Njemačkoj. Dakle, u toj knjizi predstavljeni su praški Židovi, Nijemci, Česi, svi oni književnici što su sačinjavali taj grad, voljeli ga, iako su vrlo često među njima vladale razmirice ili čak neprijateljstva. Eto tako Koprivnica govori kroz svoja tri groblja: židovsko, pravoslavno i katoličko. Na nama je da čitamo, jer svi mi volimo ovaj grad, ove ulice upile su naše korake.

Milena Severović-Gašparić je književnica i stomatolog

lamed35.jpg Maria Leitner, 1892 Varaždin/ 1941 Marsej, pisac i novinar