Jos O Oskaru Danonu

Još o Oskaru Danonu

In memoriam Oskaru Danonu u prošlom broju «Nekad i sad» gotovo u celini govori o njemu kao muzičaru. Samo jedna rečenica podseća da je bio i borac: «Od prvih dana rata 1941. sudjeluje u NOBu, povezujući razne odgovorne funkcije s kulurno umjetničkom aktivnošću».
Skupljajući građu za svoj rad «Jevreji partizani – četnici», objavljenom i kao feljton u beogradskom «Danas»u, u dvatri navrata razgovarao sam s njim o prvim danima ustanka u Bosni, a pre svega o jednoj žalosnoj i do danas nerasvetljenoj epizodi vraćanju jevrejskih omladinaca iz Sarajeva sa Romanije u grad, pričao mi je i o svom odlasku u partizane. Bila je to jedna od prvih grupa sarajevskih komunista, njih sedmorica: Dva Srbina (Slobodan Princip-Seljo, Gavrilov sinovac, i Branko Milutinović), dva Jevrejina (Oskar Danon-Cigo i Mento Dj. Eškenazi), dva Bošnjaka (Hasan Brkić-Aco i Avdo Hodžić) i jedan Hrvat (Slaviša Vajner-Čiča (koga ne treba mešati s drugim Čičom, Jevrejinom Pavlom Goraninom).
Nekoliko desetina sarajevskih Jevreja omladinaca i omladinki, ne samo skojevaca već i pripadnika Hašomera, Matatje i dr., koji su bili izašli na Romaniju, iznenada je vraćeno u Sarajevo, pošto su im dati leci bacani iz aviona da se donosiocima koji se s njima vrate u grad neće ništa desiti. Kao razlog te odluke pominjala se nemogućnost ishrane, nepoverenje lokalnih seljaka u «kaputaše», rovarenje «neprijateljskih elemenata» itd. U to vreme je na Romaniji bio i Svetozar VukmanovićTempo, pa je jedna od verzija bila kako je on spremao napad na Sarajevo i hteo da u gradu ima ljude koji će mu u tome pomoći. Bilo kako bilo, veći deo tih omladinaca su ustaše pohvatale i streljale, dok je jedan deo uspeo da se izvuče iz Sarajeva i pobegne u Dalmaciju, a kasnije ode u partizane. Danon je bio komandant odreda «Zvijezda» i nije bio u štabu. Kad se vratio i čuo šta se desilo, imao je, kako je rekao, oštar verbalni duel s Tempom.
Kasnije je dobio čin majora, povučen je na kulturnoumetnički rad i o tome se opširno piše u tekstu o kojem je reč.

Aleksandar Lebl