Izraelski Orkestar Prvi Put Izvodi Vagnera U Nemackoj

Izraelski orkestar prvi put izvodi Vagnera u Nemačkoj

Izraelski kamerni orkestar izvešće dela nemačkog kompozitora Riharda Vagnera na Festivalu u Bajrojtu u julu 2011. godine, što će biti prvi put da jedan izraelski orkestar izvodi Vagnera u Nemačkoj.

Izrael se od osnivanja 1948. pridržavao nezvanične zabrane izvođenja Vagnerove muzike, zbog njenog korišćenja u nacističke propagandne svrhe pre i tokom Drugog svetskog rata. Vagner je, iako je sam bio ubeđeni socijalista, bio omiljeni kompozitor vođe Trećeg rajha Adolfa Hitlera.
Mnogi Izraelci i danas odbijaju da kupuju nemačke proizvode, a Vagnerova dela uglavnom nisu izvođena u koncertnim halama niti emitovana preko medija u znak poštovanja prema onima koji su preživeli Holokaust.
Izuzetak se desio 2001. kada je jedan izraelski orkestar prvi put svirao Vagnera u Izraelu, što je tada razbesnelo mnoge Jevreje.
Zbog osetljivosti situacije, izraelski orkestar neće uopšte vežbati u Izraelu, već samo u Nemačkoj, i to nekoliko dana pred početak festivala.

"Mislim da je bolje da ne izvode Vagnera, jer je to Hitlerova muzika. Tu muziku treba da izvode za par godina, kada svi mi koji smo preživeli Holokaust i logore smrti umremo. Ovo je veoma loše po naše zdravlje. Vagner je za nas previše, uspomene su još uvek veoma bolne", rekao je Moše Sanba, jedan od preživelih Holokausta.

Portparol izraelskog orkestra Mejrav Magen Leli pojasnila je da jevrejski muzičari žele da "promene način na koji je do sada izvođena Vagnerova mu-zika". Ona je dodala da razume osetljivost tog pitanja za one koji su preživeli Holokaust, ali da muzika treba da bude cenjena zbog onog što jeste.
Lelijeva je navela da će na Vagnerovom festivalu u Bajrojtu biti izvođena i muzika Gustava Malera i Feliksa Mendelsona, kompozitora koji su zbog svog jevrejskog porekla bili zabranjeni u Trećem rajhu.
Izraelski orkestar predvodi Roberto Paternostro, čija je majka preživela nacistički genocid, njegova je prijateljica, Katarina Vagner, praunuka velikog kompozitora i kodirektor Festivala u Bajrojtu.
Bajrojtski festival je jedan od najznačajnijih nemačkih festivala klasične muzike, koji je osnovao sam Vagner 1872. njegovi potomci imali su bliske veze s nacistima i njihovom ideologijom, a Hitler je redovno prisustvovao festivalu u Bajrojtu tridesetih godina.

***
Festival u Bajrojtu odustao od izraelskog orkestra

Uprava festivala posvećenog muzici Riharda Vagnera, koji se svake godine održava u nemačkom gradu Bajrojtu, ipak neće ugostiti Kamerni orkestar Izraela, objavio je danas izraelski list "Haarec".

Odluka je doneta u utorak uveče, a kao razlog naveden je strah od mogućih negativnih reakcija u Izraelu zbog Vagnerovih antisemitskih stavova.
"Poseta orkestra je otkazana zbog rizika od veoma negativnih reakcija u Izraelu", piše dnevnik.
Erela Talmi iz uprave orkestra izjavila je u utorak da je taj ansambl prihvatio poziv Vagnerove pra-unuke Katarine Vagner da iduće sezone nastupi u Bajrojtu.
Inicijativa je, međutim, naišla na oštre kritike preživelih zatvorenika nacističkih koncentracionih logora.
"Ne znam čija je to ideja, ali sam uveren da treba sprečiti održavanje tog koncerta", rekao je listu Jediot aharonot jedan bivši logoraš.
Rihard Vagner (1813-1883), kojeg je veoma cenio nacistički vođa Adolf Hitler, godinama je bojkotovan u Izraelu - u koncertnim salama, ali i u medijima, jer brojne žrtve Holokausta povezuju Vagnerovu muziku sa nacizmom.
Izraelski dirigent Danijel Barenboim izazvao je skandal 1991. godine kada je Berlinska državna opera, koju je predvodio, u Tel Avivu izvela odlomak Vagnerove opere "Tristan i Izolda".

Beta

NEKAD I SAD Godina 1 Broj 6 Novembar/Decembar 2010