Hrabrost Fra Franje Horvata

HRABROST FRA FRANJE HORVATA

Jakica Atijas u svešteničkom odelu

Jevreji su u prošlom ratu osjetili i iskusili najteže zločine i nasilja. Čitav jedan koloplet nesvakidašnjih sudbina, malih zgoda i velikih nezgoda, surovih istina i zagonetnih misterija odigrao se u toku rata.

Jakica Atijas je rođen u Sarajevu 1. oktobra 1913; roditelji su mu bili Salamon »il invalid« i Lenka Atijas, rođena Altarac. Jakica je učio trgovački zanat kod svoga oca. Njegovi roditelji su celog svog života radili bez odmora i živjeli skromno i pošteno. Marljivim radom sagradili su kuću 1933. godine. U toj kući stanovao je sa svojim roditeljima fra Franjo Horvat. Porodice Horvat i Atijas slagale su se veoma dobro.

Jednoga dana, Franjo Horvat je rekao Jakici: »Ti nećeš moći da dugo ostaneš ovdje jer se Jevrejima sprema zlo. Kada osjetiš da si ugrožen, javi mi se!« Ubrzo zatim 1941. godine, Atijasu je oduzeta radnja i u nju postavljen ustaški povjerenik. Kad je započelo odvođenje Jevreja iz njegovog kvarta, Jakica je pobjegao pred ustašama i sakrio se na tavan. Tu je ostao do večeri, a potom otišao kod fra Franje i prenoćio kod njega. Sutradan je Horvat donio fotografski aparat, uslikao Jakicu i dao mu svećeničko odijelo, tako da je Jakica istog dana imao svoju legitimaciju sa novom slikom. Zatim su zajedno otišli u Mostar koji su držali Italijani.

U najtežim trenucima svoga života, Jakica je zaboravio na strah: onda kad su mu svi putevi bili zavijani i neprohodni, on je svoj mladi život stavio na kocku. Rizik je bio ogroman, a nada u uspjeh veoma mala, gotovo neostvarljiva. Iz Mostara je otišao u Split, zatim u Trogir, gdje se krio do 1943. godine. Po kapitulaciji Italije, otišao je u partizane; bio je u Dalmatinskoj brigadi II divizije, pri intendantskoj jedinici. Pošto je bio ranjen, odveden je na liječenje najprije na Brač, zatim na Hvar i Vis. U intendantskoj službi je ostao do kraja 1949, a po povratku u Sarajevo radio je kao poslovođa Oficirske zadruge za odijela. Penzionisan je 1971. godine.

Jevrejski bilten, 1983.