Griner Lidija

GRINER FRANJO

GRINER LIDIJA

Porodica Werdisheim iz Lebena u Austriji bili su među mnogim jevrejskim izbjeglicama iz Austrije i Njemačke koji su došli u Jugoslaviju između 1938 i 1940. godine sa namjerom da presele u Palestinu.

Nakon što su se selili iz mjesta u mjesto, porodica je na kraju došla u Čapljinu (Bosna) gdje su se ponovno spojili sa rodbinom koji su već bili smješteni u izbjegličkom kampu. Zbog loših uslova u kampu i nedostatka hrane i lijekova Alisa se razboljela. Njena tetka ju je odvela u Mostar kod porodice Griner koji su pričali Njemački jezik. Bili su spremni da privremeno ugoste jevrejsku djevojčicu. Grineri su se dobro brinuli o Alisi, tako da je ozdravila u roku od par sedmica. Tada su Grineri odlučili odvesti Alisu natrag porodici, kao što je i ranije bilo dogovoreno. Otišli su u Čapljinu, ali tamo nisu nikoga našli. Uskoro su saznali da su Nijemci odveli sve Jevreje.

Lidija i Fanjo Griner su imali četvoro djece. Odlučili su povesti Alisu sa njima kući. Ovo je bilo krajem 1942. godine, tada je Mostar bio pod okupacijom Italijana. Jevreji su se mogli slobodno kretati. Grineri su zarađivali pravljenjem cvijetnih aranžmana i podučavanjem muzike. Pokušavali su utješiti devetogodišnju Alisu kojoj nije bilo jasno zašto niko od njene porodice nije došao po nju. Uživala je toploj atmosferi Grinera i u velikoj biblioteci. Većinu vremena je provodila unutar kuće.

U septembru 1943. godine nakon što se Italija predala, Njemački vojnici su preuzeli kontrolu u toj zoni. Objavili su prijetnje protiv skrivanja Jevreja u okolini. U prkos tome Grinerovi su organizovali nekoliko mjesta gdje se Alisa može sakriti u Mostaru i okolini. Kada bi se sakrivala uvijek je sa njom bio neko od članova porodice Griner da je utješi. Na kraju rata, kada je bilo jasno da su Alisin tata, mama i njen brat blizanac i baka umrli, Grinerovi su bili spremni da nastave odgajati Alisu. Alisina starija sestra, koja se preselila u Palestinu prije rata, poslije rata uspjela je kontaktirati porodicu Griner i zamolila ih je da prebace Alisu u jevrejsko sirotište u Beograd. Alisino odvajanje od porodice Griner je bilo veoma teško. Lidija je rekla Alisi da ako svari ne budu išle kako treba da se uvijek može vratiti kod njih.

1948. godine Alisa se preselila u Izrael gdje je osnovala porodicu i odakle je održavala kontakte sa djecom Franje i Lidije dugo godina.

5. augusta 1992. godine Jad vašem je priznao Franju Grinera i njegovu ženu Lidiju Griner kao pravednike među narodima.