Glazbene Poruke Tolerancije

Glazbene poruke tolerancije

U specifičnom spoju afričkih, latinoameričkih, karipskih i bliskoistočnih tradicija, Raichel šalje poruku tolerancije, suradnje i ljepote kreiranja novih glazbenih oblika kao ploda međusobnog razu-mijevanja

U sklopu »Bejahada« na opatijskoj Ljetnoj pozor-nici nastupio je izraelski glazbenik Idan Raichel. Taj mladi pijanist, skladatelj i producent opatijskoj je publici predstavio projekt koji djeluje od 2002, a koji se temelji na viziji suradnje s glazbenicima iz brojnih kultura koji zajednički stvaraju nešto što nadilazi granice i političke konotacije. Raichelove fuzije glaz-be različitih etničkih skupina do sada su spojile više od 80 glazbenika od 16 do 80 godina koji su svirali u različitim formacijama. U specifičnom spoju afričkih, latinoameričkih, karipskih i bliskoistočnih tradicija, Raichel šalje poruku tolerancije, suradnje i ljepote kreiranja novih glazbenih oblika koji su plod ljubavi, poštovanja i međusobnog razumijevanja kulturnih različitosti.
Iako dugi dreadlocksi koji vire iz crnog turbana njegovu pojavu čine dojmljivom, Idan Raichel nije dominantna figura u ovoj priči, niti predstavlja front-mana u klasičnom smislu. Njegova je uloga da spaja glazbenike, svira klavijature i nenametljivo predstavlja projekt i članove benda. Koncert je počeo meditativnom jazz fantazijom na klaviru solo. Idan Raichel je već na samom početku najavio raskoš dinamika i emocija koje su nastavile kontinuirano izvirati s pozornice, a koje je opatijska publika brzo prepoznala i pratila.

Spoj različitosti

Skladbe koje su uslijedile postupno su uključivale sve više glazbenika. Osim klavijatura i klasičnog rock-trio sastava (gitara, bubanj i bas), s pozornice su dolazila još tri sloja zvuka – perkusije, vokali i različiti duvački instrumenti. Pritom je slojevitost zvuka bila dodatno obogaćena folklornim vokalnim ukrasima i mijenjanjem boja kroz korištenje klasične ili tradicio-nalne flaute i klarineta ili pak klasične gitare i tradicionalne lutnje. Također, kombinacija vokala Izraelke Maye Avraham, jemenskog blues glazbenika Ravida Kahalanija i fantastične Somi, mlade jazz pjevačice istočnoafričkog porijekla, u pravom je smislu predstavila ljepotu spoja različitosti.
Svi članovi benda unosili su svoju osobnu notu kompletnom zvuku i time ravnopravno sudjelovali u zajedničkoj kreaciji. Naime, Idan Raichel Projekt je zapravo skupina glazbenika koji imaju svoju samostalnu karijeru, a u ovom projektu surađuju tako što u zajednički zvuk unose posebnosti svojih vlastitih kultura.

Tapiserija zvuka

Pritom njihove različitosti ne postaju bezlične jer su svedene na zajednički nazivnik i uronjene u zajednički zvuk, nego pridonose rađanju jedne nove i jedinstvene glazbene strukture koja izranja iz jazza i grana se u folk/rock/pop žanrove. Kompleksnost zvuka koji nastaje kroz kombinaciju jednostavnih elemenata često opisuju kao »bogatu tapiseriju zvuka.«
Iako su tekstovi pjesama bili na arapskom, svahiliju ili hebrejskom, s obzirom na to da su živahnije skladbe u refrenima sadržavale vokalne univerzalije kao što su »na, na, na« ili »je, je, je«, mnogi u publici su se pridružili veselju na pozornici i razbijajući komornu atmosferu i sjedenje na koncertu, poskočili na noge i pjevušili zajedno s bendom.
Koncert je uz ovacije i dugotrajan pljesak završio s nekoliko dodataka i rasprodanim nosačima zvuka. Ono što se dogodilo u Opatiji zajedničko je svim nastupima ovog projekta od Opera House u Sydneyu, Summer Stagea u njujorškom Central Parku, Kodak Theatra u Los Angelesu, pa do Singapura, New Delhija ili Hong Konga, a to je suptilno osvješćivanje posebnosti među kulturama, ali i slavljenje zajedništva i onoga u čemu smo svi jednaki.

Maša Bogojeva Magzan, Novi list
NEKAD I SAD Godina 1 Broj 6 Novembar/Decembar 2010