Frankfurter David

ŠEZDESET GODINA OD ATENTATA DAVIDA FRANKFURTERA Piše: Teodor Kovač, Bilten Saveza jevrejskih opština Jugoslavije, ferbuar 1997. godine

Uz ljubaznu dozvolu autora od 15.8.2007. godine, iznosim ceo tekst. MH

1909-1982. Atentator na švajcarskog nacističkog vođu. Rodio se u Daruvaru od oca ortodoksnog rabina Mavra Frankfurtera. Medicinski fakultet je započeo u Lajpcigu 1929, a nastavio u Frankfurtu. 1934 prelazi u Švajcarsku gde nastavlja studije. Nirnberški rasni zakoni izglasani su 1935 godine. Ti zakoni kao i druge antijevrejske mere nagnale su Davida da se odluči da se suprotstavi nacistima. Ubrzo je počeo da prati svaki pokret vodećeg naciste Švajcarske, Vilhelma Gustlofa (Wilhelm Gustloff.). Jedne večeri, 4 februara 1936 godine David je ušao u letnjikovac Gustlofa u poznatom alpskom mestu Davos i pucao u njega. Gustlof je podlegao ranama dok se David istog trenutka predao policiji. Mnogi su u Švajcarskoj odobravali taj Davidov čin, ali se vlada bojala nemačkih represalija I smatrala da će celo nemačko jevrejstvo biti kažnjeno ako Frankfurter bude oslobođen. Tako je celo suđenje proteklo bez ikakvih političkih elemenata jer se sud koncentrisao na kriminalni deo Davidovog čina. Mladi student medicine proglašen je krivim i osuđen na 18 godina zatvora. Po završetku Drugog svetskog rata Frankfurter je oslobođen, ali proteran iz Švajcarske. Nastanio se u Palestini. Tek septembra 1969 godine, 24 godine posle, poništila je švajcarska vlada odluku o proterivanju i zabrani ulaska u zemlju.

David Frankfurter