Ehrenpreis Marcus Prof Dr
ehrenpreis1.jpg
Marcus Ehrenpreis u Đakovu 1907
Marcus Ehrenpreis u Đakovu 1907

EHRENPREIS Marcus prof dr
Marcus Ehrenpreis (Erenprajs), 1869 – 1951, rabin i pisac. Rođen je u Lavovu (Lemberg). U Švedskoj je osnovao časopis Judisk Tidskrift i uređivač je Jevrejske enciklopedije.
Mada je u početku bio poliitički cionista, postao je vremenom zagovarač duhovnog nacionalizma, verujući da će asimilicija i raštrkanost omogućiti jevrejskom narodu da ispuni svoju duhovnu misiju među narodima. U Lavovu je Markusov otac bio štampar. Markus je dobio kombinovano tradicionalno istočnoevropsko jevrejsko kao i zapadnjačko obrazovanje. Pohađao je Hochschule für die Wissenschaft des Judentums u Berlinu I nekoliko nemačkih univerziteta. Službovao je kao rabin u Đakovu, Hrvatska od 1896 do 1900, da bi posle toga postao glavni rabin Sofije, Bugarska, a od 1914 glavni rabin Stockholma. Kao bugarski nadrabin radio je na poboljšanju uslova manjina na Balkanu, a 1913 godine putovao je po mnogim evropskim glavnim gradovima u korist bigarskog kralja Ferdinanda I. Na zahtev Theodora Herzla preveo je na hebrejski pozv na Prvi cionistički kongres, lično oblikujući slova. Na tom, a i na kasnijim cionističkim kongresima radio je Ehrenpreis kao konsultant za kulturu. Kritikovao je poglede Ahada Ha-Ama smatrajući da hebrejska literatura ne treba da se ograniči samo na jevrejske teme i već da ispuni duhovne potrebe jevrejskog naroda u okvirima evropske kulture. Tako je 1908 godine smatrao da hebrejska literatura njegove generacije nije sposobna da stori „sintezi iskupljenja između judaizma i evropeizma.“ Od tada je skoro totalno izgubio interesovanje za hebrejsku književnost i Cionistički pokret (za šta je mnogo bio kritikovan od strane cionističkih prvaka). Potpuno se posvetio, pišući na švedskom i drugim jezicima. rabinskom radu kao i javnom životu. Objavio jeviše prevoda moderne hebrejske književnosti na švedski jezik. 1928 godine, pokrenuo je časopis Judisk Tidskrift, koji i danas izlazi u Stockholmu kao mesečnik, a posvećen je kulturnom, politčkom, literarnom i naučnom životu sa jevrejskom tematikom. Objavio je i Jevrejsku enciklopediju na švedskom.
(Delove njegove autobigrafije koje se odnose na Đakovo i Jugoslaviju uskoro ću prevesti na naš jezik)
Zahvalnost,
"Encyclopedia Judaica"
©1972, Keter Publishing House Jerusalem Ltd
Jerusalem, Israel

Inauguration of the exhibition"The Life and Work of Rabbi Marcus Ehrenpreis"