Dvadeset Godina Praznika Svetlosti

Ana Šomlo

Dvadeset godina
PRAZNIKA SVETLOSTI

12. decembra 2012. godine u Jerusalimu je priredjena svečanost povodom dve decenije dodeljivanja “Nagrade svetlosti” književnicima i prevodiocima koji su perom afirmisali svoje delo i lansirali u svet izraelsku književnost i kulturu.

Inicijator i organizator promocije najuspelijih autora u oblasti literature je pesnikinja Simha Sijani koja već dvadeset godina, uz pomoć kritičara, pro-fesora književnosti i članova Udruženja izraelskih pisaca, priprema ove svečanosti kojima prisustvuju nosioci nagrade iz prethodnih godina, najnoviji dobitnik i mnoge ličnosti iz sveta umetnosti i kulture u zemlji, među kojima je bio i gradonačelnik Jerusalima.

U svom pozdravnom govoru dr Moše Garnot rekao je da se dodeljuju mnoge nagrade uspešnim ljudima u raznim oblastima života i rada, ali da ova, koja se posvećuje duhu i svetlosti, obasjava svet na najlepši način. Gradonačelnik Jerusalima, Nir Barkat, izjavio je, obraćajući se piscima, da je ponosan što se nalazi na čelnom položaju prestonice u kojoj se ovakva priznanja dodeljuju.

Predsednik Udruženja izraelskih pisaca, pesnik Hercl Hakak i njegov brat–blizanac, Balfur Hakak, nekadašnji predsednik Udruženja, obojica veoma popularni književnici, pripremili su film o novom dobitniku “Nagrade svetlosti”, Jichaku Genozu, koji je rođen 1927. godine u Poljskoj i tokom Drugog svetskog rata izgubio porodicu, ali su ga dobri ljudi spasili i poslali u Izrael 1948. Veoma dirnut pažnjom koja mu je priredjena, Genoz je i sam govorio, uz suze, na bini, gde mu se pridružìla unuka.

O piscima i svetlosti

Simha Sijani poklonila je svim prisutnima svoju najnoviju knjigu O piscima i svetlosti u kojoj je predstavila dobitnike ove nagrade – biografijom, odlomkom iz romana, pesmom ili pričom i fotografijom. Prva "Kraljica svetlosti", 1993. bila je Rina Lojnston – pesnikinja, dečji pisac i prevodilac, profesor engleskog jezika. Naredne godine loreat nagrade bio je pesnik i istraživač književnosti, Jonatan Hajim, rodjen 1934. u Jerusalimu. On je objavio pet zbirki pesama i već 1965. dobio književnu nagradu Gradske opštine u svom rodnom gradu. Dobitnici “Nagrade svetlosti” su i braća Hercl i Balfur Hakak (1996) rođeni 1948. u Bagdadu. Godinu dana kasnije ovo priznanje primila je popularna izraelska pesnikinja Pua [alev Toren, rođena u Tel Avivu 1930.

Jedan od dobitnika "Kraljice svetlosti" je i potpisnik ovih redova. U obrazloženju za nagradu piše da je svojim radom, prevodima sa hebrejskog na srpski jezik i svojim esejima do 2005. godine objavljenim, najviše doprinela širenju izraelske književnosti i kulture na tlu nekadašnje Jugoslavije.