Druga Sansa Amerike

ruga šansa Amerike

Knjiga “Druga šansa Amerike” čuvenog geostratega poljskog porekla Zbignjeva Bžežinskog, koji je bio savetnik Džimija Kartera, a tokom nedavne predizborne kampanje savetovao Baraka Obamu, objavljena je na srpskom jeziku u izdanju “Službenog glasnika” i Fakulteta bezbednosti u Beogradu, predstavlja komparativnu analizu politike dva predsednika SAD, oca i sina Buša, dajući perspektive daljeg razvoja Amerike i međunarodnih odnosa.
Prema navodima Bžežinskog, stupanje Amerike na poziciju svetskog lidera podseća u neku ruku na Napoleonovo samokrunisanje.
“Napoleon, koji je ščepao carsku krunu iz papinih ruku i stavio je na svoju glavu, tumačio je sebe kao zastupnika istorijske volje, koji revolucionarno buđenje francuskih masa transformiše u proces rekonstrukcije Evrope. Sloboda, bratstvo i jednakost - to je bio slogan svih Evropljana, nezavisno od toga da li su ga oni želeli ili nisu”, naveo je Bžežinski, sin poljskog diplomate, koji živi i radi u Vašingtonu.
Prema njegovim navodima, “deceniju nakon samo-krunisanja prvog američkog globalnog lidera, američki predsednik, ne mnogo različit od Napoleona, obelodanio je da američka istorijska misija znači transformaciju kulture i politike čitavog islamskog sveta. Novi vek pripadaće Americi, tako da je osnovni američki zadatak da ga oblikuje”.
Bžežinski je završio studije na Harvardu, gde je posle diplomiranja ostao kao predavač do 1960. godine. Prelaskom na Kolumbija univerzitet u Njujorku, uključio se u politički život SAD, najpre kao savetnik predsednika Kartera, a zatim, sa Kisindžerom u tripartitnoj komisiji Kongresa. Na kraju se zaposlio kao savetnik u Centru za međunarodne strateške studije u Vašingtonu.
Tokom nedavne kampanje za predsedničke izbore u SAD bio je jedan od glavnih savetnika novog predsednika Obame.
Najpoznatija dela Bžežinskog su “Izvan kontrole”, “Moć načela” i “Velika šahovska tabla”.