Dr Francis Franja Ofner

Dr Francis Franja Ofner
(1913-2011)

Na konferenciji za novinare 26. septembra 2006, održanoj u prostorijama NDNV-a, dr Franja Ofner, jedan od doajena svetskog novinarstva, proglašen je za počasnog člana Nezavisnog društva novinara Vojvodine.
Dr Franja Ofner, nekada Novosađanin a sada građanina Izraela, bio je dopisnik najpoznatijih svetskih novina sa jednog od najvećih žarišta u svetu – Bliskog istoka. Njegovi tekstovi, pisani za Herald Tribune, Christian Science Monitor, Observer, Die Welt, preko svetske medijske mreže objavljivani su u 38 zemalja, skoro na svim kontinentima. Bio je glavni urednik izraelskog dnevnog lista na francuskom jeziku L'Information, zamenik glavnog urednika dnevnika na engleskom The Jerusalem Post. Predavao je istoriju svetske žurnalistike na tel-avivskom Univerzitetu 1957-84; bio je predavač na univerzitetima u Jerusalimu, Bonu, Berlinu, Ženevi i kao gost na poznatim univerzitetima u SAD. Mada je iz Novog Sada otišao – ili, bolje reći, izbegao, spašavajući živu glavu, nekoliko dana pre zloglasne racije, živo se seća detalja vezanih za rodni grad. U dubokoj starosti, koristi poslednju snagu da završi svoje životno delo, knjigu Svedok istorije u kojoj opisuje svoj uzbudljiv život, ličnosti i događaje. Kroz njegovu sudbinu Jevrejina u jugoslovenskoj dijaspori između dva svetska rata, izbeglice u Istanbulu tokom strahota Drugog svetskog rata, svedoka stvaranja i raspada Jugoslavije, stvaranja i izrastanja nacionalne jevrejske države, prelama se čitava istorija XX veka. Godine 1991. jednoglasnom odlukom Skupštine grada Franja Ofner je predložen za počasnog građanina Novog Sada. Miloševićeva administracija je, međutim, spre-čila realizaciju ovog predloga.

On nije realizovan ni do danas.