Demajo Semaja

Šemaja Demajo (1877-1932)
Šemaja Demajo spada u red onih javnih radnika Srba mojsijevaca koji su društvenim i kulturnim radom stekli posebne zasluge na učvršćenju i razvijanju bratstva između pravoslavnih Srba i Srba mojsijevaca U svim oblastima svoje mnogostruke delatnosti: kao advokat, narodni posla-nik i opštinski odbornik grada Beograda, vojnik na frontu u narodnooslobodilačkim ratovima Srbije, kao i jevrejski kulturni radnik, Šemaja Demajo je zračio intelektualnim i moralnim osobinama svoje vanredno privlačne ličnosti. Kao pripadnik Radikalne stranke koja je dugo bila na vlasti, on nije bio strankaš, partijski sek-taš, već širok rodoljub i human čovek. Širinu shvatanja čovečnosti i dobrotu unosio je u svaki svoj rad, zbog čega je bio jedna od najpopularnijih ličnosti beogradskog društva, jedan od značajnih i otmenih likova srpske i jugoslovenske prestonice Beograda.
Ističući njegove zasluge na političkom, humanom i socijalnom polju, književnik Sima Pandurović veliča i njegove ratne zasluge. „On je bio dostojan sin ove zemlje i u danima rata kada se oslobađalo Kosovo. Učestvovao je u svim borbama od Kumanova do Bitolja, od Rajčanskog rida, Govedarnika, pa sve do Strumice. Za zasluge odlikovan je najvišim odličjima.. Šemaja je dao najbolji primer kako se požrtvovano služi državi i društvenoj zajednici."8* Portret Šemaje Demaja ocrtao je verno i sa mnogo topline dr Bukić Pijade u članku objavljenom u Godišnjaku koji su objavili „La Benevolencia" i „Potpora" iz koga uzimamo nekoliko stavova87
Bio je najdurašniji pregalac, najpozitivniji stvaralac i najduševniji drug i saradnik. Uživao je ogromnu popularnost u redovima beogradskog jevrejstva i velike simpatije svih Beograđana Njegovu ličnost karakterisali su disciplina, zdravo rasuđivanje, beskrajna dobrota fabulozna vrednoća. Rođeni Dorćolac, sa svim osobinama rasnog Jevrejina, on je ipak umeo da probije granični zid našeg naselja i da mu pribavi ne samo poštovanje nego i ljubav prestoničke sredine. U ovom dvojstvu svoga stava pokazao je Šemaja izvanrednu oštricu umovanja i nenadmašnu umešnost u cilju harmoničnog bratskog sarađivanja.
Kad je završio Pravni fakultet u Beču i specijalizaciju na bečkom univerzitetu, vratio se u Beograd u najstariju jevrejsku kulturnu ustanovu, u Srpsko-jevrejsko pevačko društvo čiji je delokrug daleko prelazio granice čisto umetničkog izražavanja. Stvorio je sebi polje rada još iz doba đakovanja i na ovome su se ogledapi svi njegovi kapaciteti. Preko ovoga društva radio je na dizanju autoriteta jevrejske sredine, udario je jake temelje srpsko-jevrejskom bratstvu, budno čuvajući srpsko predanje i gajeći ideale jevrejske renesanse.
Narodnooslobodilački ratovi Srbije prekinuli su njegovu veliku socijalnu i kulturnu aktivnost. Besprimerna je bila njegova odanost otadžbini, besprimerno njegovo shvatanje vojničke dužnosti. Ceo balkanski rat proveo je u prvim borbenim redovima Vratio se sa oreolom junaka i sa medaljom za hrabrost na grudima Prvi svetski rat zatekao ga je u Beču. Zatočen u logoru, izdržao je sa velikom istrajnošću, radeći neumorno na olakšanju teškog stanja naših zarobljenika i organizujući preko Jugoslovenskog komiteta, na čijem se čelu nalazio, pomoć našim ratnim nevoljnicima.
Ozbiljnim i čestitim radom, rečitošću i šarmantnošću, toplom humanošću, postao je jedan od najpopularnijih i najpoštovanijih političkih prvaka jugoslovenske prestonice u kojoj se istakao i kao član Opštinskog odbora Beograda i kao član Narodne skupštine. Velike su njegove zasluge na komunalnom polju i kao predsednika Sefardske opštine i kao člana Opštinskog odbora grada Beograda Stvaralački je delovao u mnogobrojnim ustanovama u Jugoslaviji.
Šemaja je u najsrećnijoj formi predstavljao sintezu jalijskog Jevrejina i večitog jevrejskog trudbenika i mučenika. Kroz celokupan njegov neumorni rad provlačila se jedna idilična nota.. Beskrajno istrajan na poslu, bio je beskrajno istrajan u izlivima drugarstva Njegovo zlatno srce otkucavalo je akorde najkristalnijeg druželjublja
Iz knjige JEVREJI ZA SLOBODU SRBIJE 1912-1918