Balfur Hakak Ivo Andric Romansijer I Humanista

Balfur Hakak
Ivo Andrić romansijer i humanista
Ivo Andrić, veliki srpski književnik, uveo me je u probleme srpskog postojanja, suštinu prirode ovog naroda kroz vekove i olakšao mi pristup romanima koje je napisao. Oni koji su otkrili svet srpske kulture razumeće me.
Naravno, Andrić nije bio jedini medju onima koji su nas usmeravali u procenjivanju razvoja moderne srpske književnosti, ali čovek mora ponovo da pročita njegove rane priče da bi mogao da shvati koliko je on veliki pisac bio.
Druga indikacija duha i karaktera Andrićevih romana je činjenica da uprkos svom dubokom razumevanju koji su pretili srpskoj nacionalnoj egzistenciji u katastrofičnom vremenu, fizičkom i duhovnom, uprkos činjenici da je, kao i njegovi sa-vremenici, bio stalno ophrvan kompleksnim problemima, dokazao se kao jedan od najhrabrijih boraca za izlazak svog naroda iz nedaća - i možda je najharmoničnija ličnost koju je era stvorila.
Zivotni vek Ive Andrića obuhvata najdramatičniji period u novijoj srpskoj istoriji. On je bio jedinstveni humanista u generaciji koja je proučavala srpsku prošlost, da bi tražila savet za svoj put u budućnost. Cini se da ovaj optimistički humanizam, prožet implicitnom samouverenošću, bez trunke sumnje, daje ključ za razumevanje njegovog celo-kupnog stvaralaštva.
Odlomak iz reči Balfura Hakaka, predsednika Udruženja izraelskih književnika na Medjunarodnom susretu pisaca Beogradu 2006.
Prevod: Nataša Danilović