Autenticni Modiljani

Autentični Modiljani
„Portret muškarca" naslikan 1918. godine delo je pariskog „prokletog slikara" potvrdile naučne i umetničke analize, a premijerno predstavljanje slike biće u Beogradu
Dosad nepoznatoj slici Amadea Modiljanija (1884-1920) „Portret muškarca" posle 17 godina ispitivanja konačno je potvrđena autentičnost. Vest o tome da „Portret muškarca" zaista jeste delo čuvenog predstavnika „pariske škole" saopštena je u novembru na konferenciji za novinare održanoj u Skupštini grada Beograda na zahtev vlasnika slike, kolekcionara srpskog porekla, koji živi u inostranstvu i čiji identitet nije otkriven.
Autentičnost su potvrdili Kristijan Parizo, predsednik „Modiljanijevog instituta" iz Rima, jedine autorizovane institucije za procenu verodostojnosti dela Modiljanija, i Stefano Rudolfi, direktor italijanskog Instituta za atomsku fiziku „Ars Mensure". Prema njihovim rečima, veličina portreta naslikanog 1918. godine je 38 puta 46 centimetara, spada u vrednija Modiljanijeva ulja na platnu, ali ne i u remek-dela. Vlasnik je sliku odneo u „Modiljanijev institut" pre 17 godina pretpostavljajući da je reč o slici poznatog italijanskog umetnika koji je veći deo života stvarao u Parizu. Pre ocene istoričara umetnosti, slika je poslata na hemijsku analizu.
- Zahvaljujući novim naučnim metodima hemijsku analizu smo sproveli na 22 tačke na slici, a da je pritom nismo nimalo oštetili. Naša ispitivanja su pokazala da je autor slike koristio pigmente karakteristične za period u kome je Modiljani živeo, objasnio je Stefano Rudolfi.
Posle naučne analize na scenu su stupili stručnjaci za Modiljanija i njihov konačni zaključak je potvrdio pret-postavku vlasnika slike. - Ne znamo ko je muškarac koga je Modiljani naslikao. Pretpostavlja se da je reč o nekom piscu ili muzičaru, jer je na 90 odsto Modiljanijevih muških portreta naslikan neko iz kulturnog miljea Pariza. Vidi se da je čovek mlad, uredan i lepo obučen što nije zanemarivo ako znamo da je slika nastala za vreme Prvog svetskog rata, u vreme velike nemaštine. I sam Modiljani se dovijao, koristeći jeftine boje, da bi slikao, istakao je Kristijan Parizo. „Portret muškarca" premijerno je bio predstavljen krajem novembra u Beogradu, a sliku će kasnije prikazati i svetske galerije. Kako je najavila Dragana Zeljković, članica Gradskog veća, na izložbi će se osim pomenute slike naći i fotografije, dokumenta i crteži koji delimično osvetljavaju Modiljanijevu sudbinu. J. S.