Anaf Rafailo

Braća Davičo, Rafailo Anaf
Iz već pomenutog članka pukovnika Madžarevića navodimo podatke o herojstvu dvojice Daviča i R. Anafa Hajim M. Davičo, komandant I bataljona Sedmog pešadijskog puka trećeg poziva, izvršio je sa svojim bataljonom protivnapad da bi oslobodio druga dva bataljona svoga puka koje su Austrijanci bili zarobili. Goneći neprijatelja prema padinama Kosmaja, poginuo je kod mesta Ravni Gaj.
Pored drugih junaka Srba mojsijevaca koji su se istakli u Prvom svetskom ratu, pukovnik Madžarević navodi podvige dvojice braće Daviča i Rafaila Anafa.
Hajim I. Davičo, brat od strica Hajima M. Daviča, dolazi iz Beča, gde je bio nastanjen, da se bori za Srbiju kao srpski narednik. U borbama na Adi Ciganliji biva kontuzovan. Učestvuje u svim daljim borbama protiv neprijatelja sve do opšteg povlačenja 1915. U Ljum-kuli biva zarobljen. U zarobljeništvu se ističe srpskim rodoljubljem i moralnim otporom prema neprijatellju do te mere da ga, kao zarobljenika, neprijateljske vlasti osuđuju na smrt. Kazna mu je u poslednjem trenutku zamenjena prisilnim radom pod zemljom.
Za vreme nesrećnog srpskog prelaza prako Save u Srem i neuspeha kod Čevrntije 1914, taj bi se neuspeh, kaže Madžarević, pretvorio u pravu katastrofu da nije bilo podviga Rafaila Anafa On je obavio veoma smelu izviđačku akciju, privukao se austrijskom telefonisti, ubio ga, uzeo njegov telefon i slušao naređenja austrijskog komandanta koji je javljao da vodi veliko pojačanje i da će preseći odstupnicu srpskoj vojsci. Kad je Rafailo to čuo, pokidao je telefonski vod i pojurio što je brže mogao komandi da podnese izveštaj. Primivši izveštaj od Rafaila, komandant je naredio povlačenje i tako se blagovremeno izvukao iz zamke. Oduševljen ovim Rafailovim podvigom, komandatnt je skinuo sa svojih grudi zlatnu medalju i pred celim pukom, ljubeći ga u obraz, prikačio je Rafailu. Međutim, Anafu nije bilo suđeno da dugo nosi ovo odličje. Poginuo je u strašnom boju na Konatici.
Iz knjige JEVREJI ZA SLOBODU SRBIJE 1912-1918