Alkalaj Dr David M

David Alkalaj
Predak doktora Davida Alkalaja,65 Rabi Jeuda Šelomo Haj Alkalaj, smatra se pretečom političkog cionizma Potičući iz takve porodice, David Alkalaj je po rečima Nisima Katalana, „usisao cionizam sa majčinim mlekom" i ostao mu veran do kraja svog života On je jedini Jevrejin iz jugoslovenskih krajeva koji je prisustvovao prvom cionističkom kongresu u Bazelu i jedan od onih koji su prvi pristali uz Teodora Hercla U Beogradu je osnovao društvo „Cion" i od tada stalno bio na čelu cionističkih poslova u Srbiji i kasnije u Jugoslaviji. Njegov ugled i među Jevrejima i među Srbima bio je veoma velik.
Po završenim pravnim naukama, otvorio je advokatsku kancelariju u Beogradu 1891. i posvetio se radu na unapređenju ne samo jevrejskih nego i mnogih nejevrejskih kulturnih i humanih ustanova Godine 1903. otišao je kao delegat Beogradske jevrejske opštine da dočeka kralja Petra I, koji je tada bio izabran za vladara Srbije, i da ga zajedno sa ostalim poslanicima doprati do Beograda Pretežno njegovim trudom i zauzimanjem podignuta je nova sinagoga u Ulici cara Uroša Temelj za sinagogu položio je u maju 1907. godine lično kralj Petar koji je u septembru 1908, kad je sinagoga bila gotova, izvršio i njeno osvećenje.
U Srbiji iz vremena pre Prvog svetskog rata bio je aktivan na gotovo svim poljima kulturnog delovanja O njegovoj svestranoj delatnosti na socijalnom, kulturnom i patriotskom polju u interesu Srbije, njene nacionalne politike, svedoči i ovaj primer: u odboru za prikupljanje priloga za siromašne krajeve u Makedoniji (osnovan 1905), čiji je predsednik bio mitropolit (docnije patrijarh) Dimitrije, za sekretara je bio izabran David Alkalaj.
Iz knjige JEVREJI ZA SLOBODU SRBIJE 1912-1918