126 Srpskih Pravednika

Izrael posthumno odlikovao spasioce Jevreja za vreme Drugog svetskog rata
126 srpskih pravednika
Preksinoć je u Beogradskom dramskom pozorištu bilo svečano. Ova svečanost upriličena je povodom dodele Medalja "Pravednici među nacijama", koje je uručila Jafa Ben -Ari, ambasador Izraela u Srbiji i Crnoj Gori. Kako je rekla ambasador Ben -Ari, Izrael ukazuje veliku počast četvoro izuzetnih Srba, koji su spasli dve jevrejske porodice u vreme Drugog svetskog rata, u Raškoj i Kruševcu. Vida i Svetozar Milenković, Aleksandar Petrović, Krsta Novaković i Kosa Petrović, koji danas nisu živi, zvanično su pristupili jedinstvenom viteškom redu onih koji su sačuvali obraz čovečanstva, svetlost života u sveopštoj tami rata.
Sa velikim ponosom i vidnim uzbuđenjem, Medalje su primili njihovi sinovi i ćerke. Svečanosti, pored mnogih gostiju, prisustvovali su i ministar odbrane SCG Boris Tadić i Njegova svetost patrijarh srpski Pavle.
Inače, pre pedeset godina izraelska vlada je osnovala Jad Vašem, izraelsko spomen - obeležje holokausta kao državnu instituciju, kako bi prvenstveno sačuvala uspomenu na šest miliona Jevreja koji su stradali tokom Drugog svetskog rata. Ovaj svojevrstan memorijalni muzej podignut je i u znak zahvalnosti prema "Pravednicima među nacijama", koji su u tim najtežim trenucima, rizikujući živote, spasavali Jevreje. Do sada je širom sveta ovo priznanje dobilo oko 20.000 ljudi, koji su pokazali izuzetnu hrabrost, suprotstavljajući se mržnji i ubijanjima. I svi oni u Jerusalimu, u Parku mira imaju ploču sa imenom i prezimenom, kao i zasađeno drvo koje simbolizuje njihovu plemenitost i ljudsku vrlinu.
Aca Singer, predsednik Saveza jevrejskih opština u SCG, je istakao da je u Kraljevini Jugoslaviji 1941. godine bilo više od 82.000 Jevreja, a holokaust je odneo oko 67.000 života, odnosno 82 odsto jevrejske populacije. Sa područja Srbije i Crne Gore od oko ukupno 34.000 Jevreja stradalo je oko 29.000, što je 86 odsto. Singer je naglasio da su zahvaljujući hrabrosti ovih ljudi, odlikovanih posthumno, mnogi Jevreji preživeli. U Srbiji je do sada proglašeno ukupno 126 "Pravednika među nacijama".
A cela priča teče ovako. Jevrejska porodica Fenji živela je u Raškoj. Otac je bio poznati veterinar. Kada su 1941. počeli progoni, jedini koji su ovoj uvaženoj porodici pomogli, otvarajući vrata svoje kuće, bili su Vida i Svetozar Milenković, kao i Vidin brat Aleksandar Petrović. On je, u to vreme student, pomogao da se presele u kuću njegove sestre, gde su ostali neko vreme. Odatle su ih sklonili u obližnje selo, a lokalno stanovništvo im je nesebično pomagalo, snabdevajući ih hranom i odećom i pružalo im pravo utočište.
Porodica Milenković je u svakom momentu bila tu da pomogne jevrejskim prijateljima. Aleksandar Petrović nije preživeo rat - uhapšen je i ubijen u logoru "Mathauzen". Vida i Svetozar takođe nisu više među živima, pa su ovo priznanje primili njihovi sinovi Boško i Dragam Milenković. Kažu da su iz jednog sela pored Raške, ali ih ima svuda u svetu, a ovo je bila prilika da se njihovo ime nađe i u Jerusalimu.
Drugi slučaj humanosti zabeležen je u Kruševcu, gde je u to ratno vreme boravila Rebeka Tajtacek sa četvoro dece. Vrlo brzo postalo je jasno da je biti Jevrejin u okupiranom gradu značilo progon ili smrt. Rebeki i njenoj deci su Krsta Novaković i Kosa Petrović sa porodicama pomogli i spasli ih pogroma. Skrivali su ih prvo u Kruševcu, zatim ih prebacili u selo Donji Krcin, gde su ostali do kraja rata. Celo selo je brinulo o Rebekinoj porodici. Dobili su nova imena, hranu i odeću, a sve uz zaštitu porodica Novaković i Petrović. Umesto jevrejskih dobročinitelja, pomrlih u decenijama posle rata, došli su njihovi potomci Bratislav Novaković, Ljubica Kaćanski i Dragan Petrović.
- Voleo bih da je moja majka doživela da primi priznanje, ali je umrla 1986. godine. Rebekina porodica je preživela rat i vratila se u Kruševac. I danas to sokače, mi stari Kruševljani, zovemo Rebekino sokače - rekao je Dragan Petrović.
Pored ovih 126 srpskih "pravednika" za koje se zna u našoj zemlji, ima još onih koji nisu uspeli da saznaju ko su štićenici spašenih Jevreja. Veze među njima su neraskidive, bez obzira na to koliko su daleko. Spaseni Jevreji, kaže, neće zaboraviti ono što su pojedinci činili u tim teškim i opasnim danima, jer jevrejsko je geslo "Ko spase jedan život, spasao je ceo svet".
GULJŠEN REUFI - PRLINČEVIĆ
http://arhiva.glas-javnosti.rs/arhiva/2003/11/05/srpski/R03110402.shtml